سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حمله محمد رضا باهنر به مجلس ششم

روزنامه اعتماد روز شنبه 20 بهمن ماه

حمله محمد رضا باهنر به مجلس ششم

زندگی برخی نمایندگان مجلس ششم به خاطر رافت نظام است

گروه سیاسی: نایب رییس پرنفوذ مجلس هفتم بار دیگر و این بار بیش از گذشته مجلس ششم و اصلاح طلبان را مورد انتقاد قرار داد. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه «پیام تشکیل جبهه متحد اصولگرایان را از انتخابات ریاست جمهوری نهم و شورای شهر سوم دریافت کردیم»، گفت: با توجه به آن تجربیات احساس کردیم به کار گسترده برای رسیدن به یک کلمه واحده برای همه اصولگرایان جهت حضور در انتخابات نیاز داریم.

به گزارش ایسنا محمدرضا باهنر طی سخنانی در دومین نشست کمیته مهندسین جبهه متحد اصولگرایی با بیان اینکه «بعد از حماسه دوم خرداد اتفاقات مهمی در کشور افتاد که اصولگرایان و ارزش گراها تصمیم گرفتند در رفتار و تفکر گذشته خود با تجدیدنظر نوآوری داشته باشند»، ادامه داد: حماسه دوم خرداد متاسفانه توسط دو گروه مورد ظلم قرار گرفت؛ یکی گروهی که می خواستند دوم خرداد را به نام انقلاب جدیدی نام گذاری کنند و به قول خود آقای خاتمی برخی دوم خرداد را چماق کردند تا بر سر هر رقیبی بزنند. گروه دیگر کسانی بودند که دوم خرداد را هیچ شمردند.

وی در ادامه تصریح کرد: دوم خرداد یک زلزله پنج ریشتری بود که جلوی یک زلزله 9 ریشتری را گرفت؛ بنابراین باید با این حماسه تصمیم گیران و دوستداران و وفاداران واقعی به خط امام به نحوی در ادبیات و رفتار خود تجدیدنظر می کردند. بعد از دوم خرداد تلاشهایی از سوی شخصیت های اصولگرا صورت گرفت و از انتخابات شوراهای دوم این روند تغییر کرد. در دور دوم انتخابات شورای شهر اصولگرایان توانستند بخش وسیعی از شوراهای اسلامی شهر و روستا را به دست آورند و پس از آن انتخابات مجلس هفتم و سپس انتخابات ریاست جمهوری بود.

باهنر تصریح کرد: اما در انتخابات ریاست جمهوری نهم وشوراهای سوم آن انتظاری که از اصولگرایان می رفت صورت نگرفت و متاسفانه یک وحدت کلی در میان آنها به وقوع نپیوست؛ بنابراین احساس کردیم اگر اکنون تصمیم دقیق و تدبیری نباشد خدای ناکرده ممکن است داستان بار دیگر عوض شود. بر همین اساس بود که برای مجلس هشتم چاره اندیشی و نتیجه آن منجر به تاسیس جبهه متحد اصولگرایان با حضور طیف وسیعی از آنها شد تا ستاد فرماندهی انتخابات مجلس هشتم را اصولگرایان به دست بگیرند. وی با اشاره به لیست 30 نفره جبهه متحد برای تهران گفت: در این لیست به طور کامل هیچ کدام از سه ضلع کاندیدای خود را ندارند اما یک جمع بندی میان سه ضلع بوده که از سوی مجموعه 6+5 به نتیجه رسیده است.

باهنر با بیان اینکه «به نظر می رسد افرادی توانسته اند در این لیست حضور داشته باشند که دارای توانمندی و تخصص بالایی بوده و مقبولیت زیادی هم دارند»، افزود: این جمع بندی نهایی جبهه متحد اصولگرایی قابل قبول است، البته آقای تقوی و آقای حسینیان عنوان کرده اند که نمی خواهند کاندیدا باشند و گفته می شود که آقای لاریجانی می خواهد خودش را به قم منتقل کند و در آنجا کاندیدا شود. اما امیدوارم ایشان بتواند نظر مراجع قم را جلب کند تا در همین تهران کاندیدا شود زیرا حضور ایشان برای لیست تهران بسیار تقویت کننده است، البته وقتی فردی اعتبار نامه نمایندگی اش به تصویب برسد، دیگر نماینده کل مردم ایران است و تنها نماینده یک شهر نخواهد بود. وی در مورد تایید صلاحیت های صورت گرفته از سوی شورای نگهبان و هیات های اجرایی گفت: احراز عدم صلاحیت با عدم احراز صلاحیت بسیار متفاوت است. برخی را شورای نگهبان صلاحیت شان را نمی تواند احراز کند. به خاطر همین عنوان می کند که نتوانسته احراز صلاحیت آنها را به دست آورد اما اینکه برخی می گویند اصل را باید بر برائت گذاشت مگر اینکه جرم و مجازات کسی مشخص باشد، درست نیست. این اصل قانون اساسی برای آن است که مثلاً گفته شود همه مردم کشور دزد نیستند، مگر اینکه خلافش ثابت شود. اما اگر کسی بخواهد نماینده مردم شود نمی توان چنین اصلی را برای او در نظر گرفت. حتی برای استخدام یک نفر در بانک نیز باید صلاحیتش برای کارمند بانک شدن احراز شود، همان طور که وقتی می خواهند امام جماعت انتخاب کنند احراز صلاحیت نسبت به آن فرد  صورت می گیرد. وی افزود: چطور امکان دارد برای کسی که می خواهد معلم یا استخدام یک اداره شود باید احراز صلاحیت در موردش صورت گیرد تا مشخص شود که آیا صلاحیت معلم شدن یا کارمند بانک شدن را دارد یا خیر؟ اما برای نمایندگی مجلس اصل را بر برائت گذاشت، مگر اینکه جرم کسی محرز باشد. البته بحث رد صلاحیت ها یا عدم احراز صلاحیت نباید خدای ناکرده با گرایش های سیاسی خلط شود. همانطور که ما در مجلس خبردار شدیم حدود 28 نفر از نماینده ها از سوی هیات اجرایی تایید نشدند و پس از آن نیز این تعداد به 30 الی 40 نفر در شورای نگهبان رسید؛ بنابرین ما بدون توجه به فراکسیون ها و رقبا در مجلس درباره همه کسانی که رد صلاحیت شده اند با شورای نگهبان رایزنی انجام دادیم.

وی با اشاره به دیگر ردصلاحیت های ورت گرفته ابراز عقیده کرد: در مجلس ششم برخی از افراد بودند که از درون مجلس چراغهای راهنمایی را به بیگانگان نشالن می دادند و دشمن را هدایت و عنوان می کردند که اگر اینگونه به جمهوری اسلامی فشار بیاوریم زودتر می توانیم آن را تصرف کنیم. بنابراین معلوم است که این افراد صلاحیت ندارند که مجدداً وارد مجلس شوند و اکنون هم که در حال زندگی کردن هستند به دلیل رافت نظام جمهوری اسلامی است. همچنین عده ای به یکباره بحث خروج از حاکمیت را عنوان کردند و با این کار می خواستند اعتصاب حکومتی کنند. این کار به نفع چه کسی تمام می شد؟

کسی که در مرکز حساس کشور حضور دارد و بحث خروج از حاکمیت را شعار می دهد نشان می دهد که برای نظام، خودی محسوب نمی شود و باید تکلیفشان مشخص شود. همچنین 50 الی 60 نفر به یکباره می خواستند از نمایندگی مجلس استعفاء بدهند این در حالی است که مجلس زمانی رسمیت دارد که 194 نفر در آن حضور داشته باشند و اگر 193 نفر در آن حضور داشته باشند هیچ کاری نمی توان در مجلس کرد و هیچ مصوبه یی نمی توان تصویب کرد بنابراین استعفای دسته جمعی 60 نفر از نمایندگان مجلس را از اعتبار می اندازد. این در حالی است که در زمانی که منافقان در مجلس بمب گذاشتند و عده یی شهید شدند وقتی قرار بود جلسه رسمی مجلس تشکیل شود تعدادی از نمایندگانی که به شدت مجروح بودند با برانکارد به مجلس آورده شدند تا رسمیت پیدا کند. 


واکنش به اظهارات انتخاباتی فرمانده سپاه

روزنامه اعتماد روز سه شنبه 23 بهمن ماه

اصولگرایان و اصلاح طلبان موضع گرفتند

واکنش به اظهارات انتخاباتی فرمانده سپاه

گروه سیاسی، ایرج جمشیدی: اظهارنظر فرمانده سپاه پاسداران درباره حمایت از جریان اصولگرایی به مناقشه یی جدید میان سیاستمداران اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شده است. سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران اخیراً گفته است بسیج بر اساس یک تکلیف الهی موظف به حمایت از جریان اصولگرایی است. بیان این اظهارات منجر به آن شد تا برخی اعضای خانواده امام خمینی به همراه سران اصلاح طلب به نظامیان توصیه کنند از ورود به دسته بندی های سیاسی خودداری کنند اما همزمان برخی جریانهای اصولگرا دفاع از کیان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را وظیفه ذاتی سپاه پاسداران دانسته اند از این رو معتقدند اظهارات فرمانده سپاه پاسداران مصداق ورود به جریانات سیاسی نیست، از جمله حزب موتلفه اسلامی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به دفاع از موضع گیری های اخیر سردار جعفری پرداخته اند و برداشت های اصلاح طلبان بویژه برخی اعضای خانواده امام را از این سخنان ناشی از اشتباه انان توصیف کردند. به اعتقاد اصولگرایان منظور فرمانده سپاه از تکلیف الهی برای حمایت از اصولگرایان جریان سیاسی موسوم به اصولگرایان نبوده بلکه منظور ذات اصولگرایی است. با این وجود اصلاح طلبان واعضای خانواده امام (ره) از این توضیحات قانع نشده اند و کماکان به نظامیان توصیه می کنند از هرگونه اظهارنظری که بوی ورود به دسته بندی های سیاسی را می دهد خودداری کنند. صریح ترین اظهارات از سوی سید حسن خمینی بیان شد. او در گفت و گویی با هفته نامه شهروند به نظامیان بویژه فرماندهان سپاه و بسیج توصیه کرد طبق وصیت امام از ورود به دسته بندی های سیاسی خودداری کنند. حسن خمینی صریحاً اظهار داشت: اگر به میراث امام پایبندیم این میراث فقط در ولایت فقیه خلاصه نمی شود بلکه ممنوعیت دخالت نظامیان در سیاست هم از میراث امام خمینی (ره) محسوب می شود. بنابراین اگر آن بخش از میراث امام را می پذیریم باید بخش دوم را هم بپذیریم. انتشار سخنان سید حسن خمینی با موضع گیری های فرمانده سپاه پاسداران همزمان شد بخصوص اینکه جریان اصلاح طلب و اصولگرا هم وارد گود شدند و هر کدام انتقادات خود را از وضع پیش آمده مطرح کردند. از جمله سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی که ریاست آن بر عهده روح الله حسینیان یکی از کاندیداهای مشهور اصولگرایان است به اظهارات سید حسن خمینی واکنش نشان داد و نوشت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران حاصل و دستاورد خون هزاران شهید و امید مسلمانان و مستضعفان جهان است، لذا برای این انقلاب عظیم اسلامی اگر لازم باشد باید جان مان را فدا کنیم و در خدمت برای ایجاد حیات طیبه از هیچ کوششی دریغ نورزیم؛ حیات طیبه یی که در پرتو آن انسانها و امت اسلامی به کمال می رسند، رسالتی که پیامبران برای خلق آن چه خون دل هایی که نخوردند و ائمه و اولیای الهی چه رنجها که نبردند. جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصل 134 قانون اساسی سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می داند و استقلال، آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد، بزرگترین افتخار و امتیازش ندا زدن عدالت و ارزشهای قرآنی و حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران است. ما با خدای خود عهد بسته ایم که در این مسیر گام برداریم و با هیچ کس و با هیچ جریان سیاسی عهد اخوت نبسته ایم.

هر کس که در خط امام عزیزمان حرکت کند و همراه با ولی فقیه و رهبر فرزانه مان باشدمحبوب ما است برای امت حزب الله بسیجیان سرفراز و سپاهیان جان بر کف افراد و جریانها ملاک حق و باطل نیست و چپ و راست به خودی خود ارزشی ندارند. انچه برای دوستداران این انقلاب ارزشمند است عمل به ارزشها و آرمانهای این انقلاب الهی است. هر کس در هر لباسی در این مسیر گام بردارد دوستش داریم و از او حمایت می کنیم. جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی! سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک ارگان نظامی سیاسی، فرهنگی، و اطلاعاتی وظیفه پاسداری از انقلاب شکوهمند اسلامی را بر عهده دارد و به همین جهت از اصولگرایی به عنوان یک اندیشه و ایدئولوژی مبنایی نه یک جریان سیاسی حمایت می کند. اصولگرایی بایدها و نبایدهایی است که برخاسته از اسلام ناب و سیره و نسبت پیامبر و ائمه معصومین است. نوه برومند حضرت امام (ره):1. آیا حمایت از کسانی که به ولایت مطلقه فقیه به عنوان ستون جمهوری اسلامی معتقدند دخالت در امور سیاسی است؟ 2. آیا حمایت از کسانی که به جامعیت دین اسلام برای اداره زندگی و امور انسان ها معتقدند در برابر کسانی که دین را از سیاست جدا می دانند و می گویند دین برای جامعه هیچ برنامه یی ندارد عبور از خط امام است؟ 3. آیا حمایت سپاه پاسداران از افرادی که به حکومت به عنوان ایجاد زمینه زمینه برای تکامل انسان می نگرند دروغ گویی و تناقض گویی است؟ 4. آیا ایستادگی و مخالفت در برابر افرادی که در پنهان و آشکار با پیوستگی ولایت رهبری با امام امت مخالفند نفسانیت است؟ 5. آیا حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی که در مسایل کلان اجرایی، فرهنگی و اقتصادی همراه با ولایت فقیه هستند دخالت در امور سیاسی است؟ 6. آیا همراهی و همنوایی  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشخاصی که حمایت از مظلومان عالم را فریاد می زنند و همانند امام عزیزمان در تقابل با مستکبران هستند خروج از خط امام است؟ 7. آیا حمایت و پشتیبانی از افرادی که با صلابت با متخلفین و مفسدین برخورد می کنند ساده زیست هستند و اصلاحات را در چارچوب مبانی دینی می پذیرند عبور از  اندیشه های امام و دخالت در سیاست است؟ برادر سید حسن خمینی اگر سپاه پاسداران و بسیجیان سرافراز در زمان انتخابات مبانی اصولگرایی را تشریح نکنند پس چه زمان باید از این اندیشه حمایت کنند؟ دشمنان انقلاب اسلامی مترصد فرصتی هستند تا با هوچی گری و  فتنه انگیزی اصولگرایی و ارزش مداری را از جریان سیاسی کشور خارج کنند و ما و شما که دوستداران انقلاب هستیم باید مانع آن شویم. البته در تحولی دیگر محمد کاظم انبارلویی سخنگوی حزب موتلفه هم حمایت سپاه از جریان اصولگرایی را کاملاً طبیعی توصیف کرد و در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره اظهارات فرمانده سپاه گفت: سپاه باید از جریان اصولگرایی دفاع کند. محمد کاظم انبارلویی با ابراز تعجب از انتقادات اصلاح طلبان از سخنان سردار جعفری خطاب به ایشان گفت: مگر انتظار داشتید که سپاه با جریان اصولگرایی بجنگد؟

نارضایتی اصلاح طلبان

به رغم اینکه اصولگرایان تلاش کرده اند که اظهارات سردار جعفری را حمایت از ذات اصولگرایی و نه جناح سیاسی موسوم به اصولگرایان جلوه دهند اما با این وجود اصلاح طلبان قانع نشده اند و طی یکی دو روز اخیر بر دامنه نگرانی های خود از ورود نظامیان به جناح بندی های سیاسی افزوده اند، به خصوص اینکه اصلاح طلبان معتقدند اظهارنظرهای انتخاباتی به نفع یک جریان و به ضرر جریانی دیگر تنها به موضع گیری های فرمانده سپاه بر نمی گردد و تاکنون برخی افراد، نهادها و مقاماتی که علی القاعده می بایستی جانب بی طرفی را بگیرند اظهاراتی بر زبان آورده اند که نشانه حمایت از یک جریان سیاسی و مخالفت با جریان سیاسی دیگری است. از دید اصلاح طلبان نهادهای نظامی و مقامات دولتی و نهادهای نظارتی انتخاباتی مانند شورای نگهبان به لحاظ قانونی موظف به بی طرفی در انتخابات و منازعات سیاسی هستند و نبایستی به نفع یک جریان خاص وارد عمل شوند.

چنانچه رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی به سخنان سردار جعفری اینگونه واکنش نشان می دهد: من پیش از هر چیز تشکر می کنم از سردار جعفری که خیلی صریح موضع خود را اعلام کردند چون برخی در دوره های قبل این کار را می کردند ولی در ظاهر اقرار نمی کردند ولی ایشان این شهامت را داشته است که صریحاً اعلام کرده سپاه و بسیج وارد عرصه شوند. این شهامت ایشان قابل تحسین است اما سوال اصلی اسن است که مگر این دخالت با نص صریح قانون در تضاد نیست؟ عرض می کنم اولاً این سخنان یک دعوت به گناه کبیره و مخالفت صریح با فرمایشات حضرت امام (ره) ان هم در سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب و دهه مبارکه فجر است. ثانیاً مخالفت صریح و آشکار با قونین نروهای مسلح و از جمله سپاه پاسداران و بسیج مقاومت است. ثالثاً ایشان فرموده اند حمایت از اصولگرایان تکلیف الهی است یعنی خودش را در جایگاه ولی فقیه یا مراجع عظیم الشان قرار داده و حکم شرعی صادر می کند. من نمی دانم ایشان جزء مراجع جهان تشیع هستند یا به او حق ولایت داده اند که برای مردم و بسیجیان تکلیف شرعی صادر کنند؟ به هر حال حکم شرعی را ولی فقیه یا مراجع جامع الشرایط صادر می کنند نه یک سردار یا فرمانده سپاه. بنابراین دعوت برادران سپاه یا بسیج به ورود به صحنه سیاست مطابق قانون و شرع نیست. مصطفی درایتی مشاور رییس جمهور در امور روحانیت در دولت خاتمی هم می گوید:«دغدغه نوه امام نشان می دهد روندی که امروز در کشور دنبال می شود بسیاری از توصیه های حضرت امام را نادیده گرفته و طبیعتاً این مشی اگر ادامه پیدا کند خسارات سنگینی برای کشور و نظام خواهد داشت.» وی اظهار عقیده کرد:«تاکید حضرت امام بر عدم حضور نظامیان در سیاست آنقدر روشن بود که جای هیچ اعمال سلیقه یی وجود ندارد.» دفتر سیاسی جبهه مشارکت هم در آخرین جلسه خود موضوع سخنان برخی مقامات درباره انتخابات و حمایت آشکار از یک جریان سیاسی را نمونه دخالت ظامیان در امور سیاسی و عدول از دستورات صریح و شفاف امام مبنی بر عدم مداخله نظامیان در سیاست ارزیابی کرده و از آنها خواست نسبت به انجام آن دستورات همیشگی و حفظ جایگاه نیروهای نظامی اهتمام داشته باشند.

 


شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف اصولگرایان

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه 17 بهمن ماه

شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف اصولگرایان

گروه سیاسی: همانطور که پیش بینی می شد رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان توسط نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات مجلس هشتم نه تنها به سود اصولگرایان تمام نشده بلکه شرایط درونی جناح راست را به گونه ای ساخته که هر لحظه امکان فروپاشی جبهه متحد اصولگرایی به عنوان اصلی ترین سازوکار انتخاباتی این جریان وجود دارد. اتفاقی که در صورت وقوع علت اصلی آن را  می توان  یک طرفه شدن زمین بازی انتخابات به نفع جناح راست دانست. مسئله ای که باعث شد تا اصولگرایان با خیالی آسوده از پیروزی خود در انتخابات مجدداً به یاد اختلافات گذشته بیفتند و دعواهای سابق را در میان خود زنده کنند. در این میان به نظر می آید به جز حامیان لاریجانی، قالیباف و رضایی که خود به دنبال ارائه فهرستی جداگانه و زنان اصولگرا که مصمم به حضور مستقل در انتخابات هستند اختلافات درونی در جبهه متحد اصولگرایی و گروه 6+5 هم به اوج خود رسیده است و روز به روز بر حجم آنها نیز افزوده می شود.

 به نظر می آید بزرگترین ناراضی در درون این جبهه نیز طیف اصولگرایان تحول خواه و جمعیت ایثارگران باشند که البته در برهم زدن بازی سابقه ای به قدر عمر دولت نهم دارند. وقایعی که نمایندگان این طیف در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب باعث شدند و به بروز اختلافات گسترده در میان اصولگرایان انجامید، نشان دهنده این است که نارضایتی این طیف تا چه حد می تواند به فروپاشی مجمع انتخاباتی اصولگرایان کمک کند.

ایثارگران؛ لیست اصولگرایان تغییر کند

مسوول کمیته سیاسی جمعیت ایثارگران یکی از بازماندگان همان طیف است. مجتبی شاکری در پایان نشست هفتگی تشکل خود هشدار داد که «قرار گرفتن چهره هایی که از مقبولیت لازم برخوردار نیستند همچنین افرادی که در میان مردم از رای آوری قابل توجهی برخوردار نیستند نه تنها موجب پذیرش عمومی لیست نمی شود، بلکه کل فهرست جبهه متحد را دچار آسیب می کند.»

وی تصریح کرد که لازم است برای به ثمر رسیدن تلاشهای جبهه متحد ترکیبی متنوع، متخصص و متکثر از کارآمدان اصولگرا به مردم معرفی شوند. عضو شورای مرلکزی جمعیت ایثارگران بر این مبنا اعتقاد تشکل خود از جبهه متحد اصولگرایی را اینگونه عنوان کرد: انتظار داریم فهرست اصولگرایان با توجه به معیار مقبولیت و کارآمدی اصلاح شود تا فهرست اصولگرایان همچون گذشته مورد اقبال و اعتماد مردم قرار گیرد.

علیرضا زاکانی دبیرکل اصولگرایان تحول خواه هم دیگر منتقد فهرست منتشره اصولگرایان بود. وی که خود عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان و کاندیدای مورد حمایت این جبهه است تصریح کرد که اصولگرایان باید شرایطی را فراهم آورند که لیستشان دارای پذیرش اجتماعی باشد. در این حال «اسدالله بادامچیان» تنها نماینده حزب موتلفه اسلامی در فهرست منتشر شده اصولگرایان هم اعلام کرد که لیست نهایی این جریان تنها باید توسط دبیر اجرایی جبهه متحد معرفی شود.

زنان اصولگرا هم لیست جداگانه می دهند

گرفتاری های جناح راست اما تنها به درگیری های درونی جبهه متحد اصولگرایی محدود    نمی شود زیرا زنان اصولگرا هم در جلسه اخیر خود تاکید کردند که با لیستی مستقل و جداگانه در انتخابات مجلس هشتم حاضر خواهند بود. در پایان جلسه اخیر شورای زنان اصولگرا کلیت ارائه لیست جداگانه از سوی این شورا قطعی و قرار شد هفته آینده در مورد جزییات این لیست بحث و تبادل نظر شود.

انتقاد حامیان دولت از لیست منتشره

مجموع این مسایل در شرایطی رخ داده اند که طیف حامیان دولت به رغم کسب بیشترین سهم از فهرست منتشر شده باز هم بر طبل سهم خواهی بیشتر می کوبند. سایت «رجانیوز» به عنوان تریبون رسانه ای این طیف گوشه ای از این انتقادات را علنی کرد. به نوشته این سایت قرار داشتن نام برخی افراد که به گفته این سایت «مکرراً نسبت به دولت نهم موضع تخریبی داشته شبهه عدول از برخی تفاهمات قبلی در جبهه متحد اصولگرایان را تقویت کرده است.»

این سایت تلویحاً به فشارهای جامعه روحانیت مبارز برای تحمیل نام برخی افراد در لیست نهایی اصولگرایان اشاره و تصریح کرد:«این موارد روشن است .» ادعای این سایت البته با واکنش فوری سایت «تابناک» نزدیک به محسن رضایی مواجه شد که خبر داد «رایحه خوش خدمت و حامیان دولت از قرار گرفتن نام دونفر از اعضای مرکزیت جامعه روحانیت در لیست نهایی جبهه متحد ناراحت است.» و به همین علت «تکروی های خود را آغاز کرده است.» مسئله ای که توسط خود رجانیوز نیز تایید شده است. در این حال دبیر کمیته سیاسی ائتلاف حزب الله نیز گفت: با توجه به اینکه لیست منتشر شده منتسب به جبهه متحد اصولگرایان به نظر ما قطعی است به فراگیر نبودن این لیست اعتقاد داریم؛ بنابراین ارائه لیست مستقل از سوی ائتلاف فراگیر مردمی اصولگرایان قطعی است. حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با خبر ایسنا خاطر نشان کرد:اگر چه قرار بود لیست قطعی ما امروز بسته شود ولی از آنجا که تعدادی از افراد حاضر در لیستمان را حذف و به جای آنها افراد با صلاحیت و کارآمدی بیشتر را جایگزین کرده ایم، بسته شدن لیست مورد نظر ما به جلسه روز آینده موکول شد. وی تاکید کرد: در این جلسه قرار است روی سوابق و صلاحیت افراد جدید بحث و بررسی شود.

دبیر کمیته سیاسی ائتلاف حزب الله همچنین درباره فهرست منتشر نشده از جبهه متحد اصولگرایان اظهار عقیده کرد: این لیست به بازبینی نیاز دارد و از آنجا که دوستان باب مذاکره را بسته اند ارائه لیست از سوی ما قطعی است. وی خاطر نشان کرد: اسامی افراد مورد نظر خود در لیست ائتلاف فراگیر مردمی اصولگرایان را پس از اعلام نتایج شورای نگهبان ارائه خواهیم کرد. اختلافات درونی اصولگرایان در این روزها به اوج خود رسیده است. اختلافاتی که از سهم خواهی طیف های مختلف درونی آن ناشی می شود اما نباید فراموش کرد که در غیاب کاندیداهای اصلاح طلب، هر چقدر هم جناح راست از لیستهای نهایی متعددی برخوردار باشد باز هم پیروز میدان بی رقیب انتخابات است.

 


اصولگرایان فراگیر می خواهند هویت اصلاح طلبی را مصادره کنند!

ر

روزنامه کیهان روز شنبه 20 بهمن ماه

خبر ویژه

«اصولگرایان فراگیر» می خواهند هویت اصلاح طلبی را مصادره کنند!

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در مورد مصادره هویت اصلاح طلبی از سوی گروهی که آنان را «اصولگرایان فراگیر» نامید هشدار داد!

حسین مرعشی روز پنجشنبه با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد بدون آنکه توضیح دهد کدام عنصر واجد ارزش در هویت مدعیان اصلاحات طمع مصادره آن را ایجاد می کند تمایلات مدعیان اصلاحات را به اصولگرایان منتسب نمود و اظهار داشت:«اصولگرایان فراگیر مانند رضایی و قالیباف مترصد فرصت هستند که وارد قدرت شوند.» وی ادامه داد:«در صورت تحریم انتخابات، اصلاح طلبان فرصت می دهند هویت اصلاح طلبی توسط اصولگرایان مصادره شود. [اصولگرایان فراگیر] جمعی اصولگرا در سایه هستند تا این اشتباه رخ دهد و اصلاح طلبی را به نفع خود مصادره نمایند. مخالفت این گروه با دولت تاکتیکی و مخالفت با شخص احمدی نژاد بر سر تقسیم قدرت است. اما اصلاح طلبان با افکار احمدی نژاد مشکل دارند نه با شخص او!»

ظاهراً مدعیان اصلاح طلبی در مورد قیمت متاع فاقد ارزش خود که بارها از سوی ملت رشید ایران نیز پس زده شده است دچار توهم شده و تصور می کنند که اصولگرایان دچار این اشتباه استراتژیک خواهند شد که چهره منور اصولگرایی را با نقاب تاریک مدعیان اصلاحات مخدوش نمایند!


تحلیل لاریجانی از پیامدهای ناکارآمدی لیست جبهه متحد اصولگرایان

تحلیل لاریجانی از پیامدهای ناکارآمدی لیست جبهه متحد اصولگرایان

فشارهای داخلی و خارجی افزایش می یابد

گروه سیاسی: ضلع اصلی مثلث اصولگرای منتقد دولت در تازه ترین اظهارات خود پیرامون انتخابات مجلس و فهرست جبهه متحد اصولگرایان با اظهارات تندی لیست مذکور را مورد حمله قرار داد:«باید نگاه سنتی و سهم خواهانه در تهیه لیست اصولگرایان را کنار بگذاریم و با نگاهی اصولگرایانه به تهیه لیستی از کارآمدان و متخصصان اصولگرا بپردازیم تا مجلسی مقتدر، موثر، کارآمد و تحول خواه شکل بگیرد.» علی لاریجانی که در ماههای اخیر و پس از کناره گیری «پرحاشیه» از دبیری شورای عالی امنیت ملی در کنار قالیباف و محسن رضایی به طرح انتقادات جدی از عملکرد دولت و فراکسیون اصولگرایان مجلس پرداخته همچنین لیست مورد حمایت جبهه متحد را باعث آسیب به گفتمان اصولگرایی دانسته است:«بر همین اساس گروه 6+5 اصولگرا چنانچه لیست مورد نظر خود را مورد بازبینی قرار ندهند و متناسب با شرایط کشور افراد با ویژگی های فوق را در لیست خود قرار ندهند گفتمان جریان اصولگرایی را دچار آسیب می کنند و فشارهای داخلی و خارجی افزون خواهد شد.»

در حالی که طی روزهای گذشته بسیاری از تشکل های اصولگرای جدا شده از دولت و اصولگرایان مجلس نظیر ائتلاف بزرگ بزرگ حزب الله، فراکسیون حزب الله مجلس، آبادگران جهادی و حزب توسعه و عدالت با انتقاد از سازوکارهای جبهه متحد و حمایت چشم بسته آنها از دولت نهم تاکید کردند که به طور قطع فهرست مستقل ارائه خواهند کرد لاریجانی به شکل شفاف تری دلایل مخالفت را اعلام کرد:«ایجاد همگرایی، انسجام و ائتلاف در میان اصولگرایان، اقدامی مثبت، ضروری و قابل تقدیر است و آن را یک رسالت انقلابی و مسئولیت تاریخی برای همه اصولگرایان می دانیم، اما بدانیم این مکانیزم 6+5 ابتدا مکانیزم جامع و کامل نبود و ایراداتی داشت و لیکن سهم خواهی و خودشیفتگی از موانع جدی بر سر راه وحدت و همگرایی است.»

او این اظهارات را در نشست شاخه جوانان و دانشجویان جمعیت ایثارگران انقلاب بیان و روابط عمومی این جمعیت آن را تنظیم کرده و در اختیار خبرگزاریها قرار داده است؛ نشستی که عنوان ان «تا انتخابات هشتم» بوده و چهره هایی مانند ولایتی، سروری، محسن رضایی و مصباحی مقدم نیز پیش از سخنان لاریجانی به بیان نظرات خود پرداخته بودند.

در چنین فضایی بود که لاریجانی در یکی از تندترین اظهارات خود کسانی که با انتقاد از دولت مخالفت می کنند را علاقمندان به پست و مقام نامید: ناصح امین می تواند مدعی حمایت از دولت باشد نه کسانی که برای پست و مقام با هرگونه انتقاد سارنده مخالفت می کنند.

رقیب احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم که گفته می شود قرار بود به عنوان کاندیدای واحد شورای هماهنگی نیروهای انقلاب قدم به انتخابات فوق بگذارد در ادامه انتقادات خود از دولت برخی رفتارهای مسئولان اجرایی را با لفظ «تصمیمات سست و بی پشتوانه علمی» و «اظهارنظرهای نسنجیده» مورد اشاره قرار داد و در عین حال هشداری را نیز متوجه طیف حامیان دولت کرد. «دولت نهم به مجموعه اصولگرایان تعلق دارد و هیچ کس از اشخاص حقیقی و حقوقی متعلق به اصولگرایان خواهان عدم توفیق دولت نهم نیستند؛ بر این اساس چنانچه برخی اظهارنظرهای نسنجیده و تصمیمات سست و بی پشتوانه علمی از سوی برخی مقامات اجرایی کنار گذاشته شود، اصولگرایان همگی از اقدامات مثبت و رویکردهای خوب دولت نهم حمایت می کنند لذا اصلاح برخی اشتباهات وظیفه مجلس است.»

برشمردن نقاط ضعف عملکرد دولت نهم و مجلس هفتم نیز بخش دیگری از سخنان لاریجانی را تشکیل می داد که البته سعی کرد آن را با درنظر گرفتن حساسیت های موجود در میان اصولگرایان بیان کند:«نرخ تورم و انضباط در برنامه ریزی اقتصادی از برنامه های اصولگرایان برای مجلس است. به رقم موفقیتهای زیادی که دولت نهم بویژه در عرصه سیاست خارجی، پیشرفتهای هسته یی، سفرهای استانی، تحرک دستگاههای اجرایی در خدمت رسانی به مردم و بازسازی اعتماد اجتماعی داشته است، متاسفانه افزایش قیمت ها و تورم و مشکل اشتغال، این همه توفیق را به کام مردم تلخ کرده است. بر همین اساس اصولگرایان در مجلس آتی با ارائه مدلی علمی در جهت رفع این معضلات گام اساسی برخواهند داشت..»

وی افزود: «تورم کشور ناشی از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش حجم  نقدینگی، بی انضباطی اقتصادی، گسترش فعالیتهای عمرانی بدون توجه به ظرفیت موجود و ... است که هر یک از این عوامل راهکارهای خود را طلب می کند.» 

   


شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف اصولگرایان

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه 17 بهمن ماه

شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف اصولگرایان

گروه سیاسی: همانطور که پیش بینی می شد رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان توسط نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات مجلس هشتم نه تنها به سود اصولگرایان تمام نشده بلکه شرایط درونی جناح راست را به گونه ای ساخته که هر لحظه امکان فروپاشی جبهه متحد اصولگرایی به عنوان اصلی ترین سازوکار انتخاباتی این جریان وجود دارد. اتفاقی که در صورت وقوع علت اصلی آن را می توان  یک طرفه شدن زمین بازی انتخابات به نفع جناح راست دانست. مسئله ای که باعث شد تا اصولگرایان با خیالی آسوده از پیروزی خود در انتخابات مجدداً به یاد اختلافات گذشته بیفتند و دعواهای سابق را در میان خود زنده کنند. در این میان به نظر می آید به جز حامیان لاریجانی، قالیباف و رضایی که خود به دنبال ارائه فهرستی جداگانه و زنان اصولگرا که مصمم به حضور مستقل در انتخابات هستند اختلافات درونی در جبهه متحد اصولگرایی و گروه 6+5 هم به اوج خود رسیده است و روز به روز بر حجم آنها نیز افزوده می شود.

 به نظر می آید بزرگترین ناراضی در درون این جبهه نیز طیف اصولگرایان تحول خواه و جمعیت ایثارگران باشند که البته در برهم زدن بازی سابقه ای به قدر عمر دولت نهم دارند. وقایعی که نمایندگان این طیف در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب باعث شدند و به بروز اختلافات گسترده در میان اصولگرایان انجامید، نشان دهنده این است که نارضایتی این طیف تا چه حد می تواند به فروپاشی مجمع انتخاباتی اصولگرایان کمک کند.

ایثارگران؛ لیست اصولگرایان تغییر کند

مسوول کمیته سیاسی جمعیت ایثارگران یکی از بازماندگان همان طیف است. مجتبی شاکری در پایان نشست هفتگی تشکل خود هشدار داد که «قرار گرفتن چهره هایی که از مقبولیت لازم برخوردار نیستند همچنین افرادی که در میان مردم از رای آوری قابل توجهی برخوردار نیستند نه تنها موجب پذیرش عمومی لیست نمی شود، بلکه کل فهرست جبهه متحد را دچار آسیب می کند.»

وی تصریح کرد که لازم است برای به ثمر رسیدن تلاشهای جبهه متحد ترکیبی متنوع، متخصص و متکثر از کارآمدان اصولگرا به مردم معرفی شوند. عضو شورای مرلکزی جمعیت ایثارگران بر این مبنا اعتقاد تشکل خود از جبهه متحد اصولگرایی را اینگونه عنوان کرد: انتظار داریم فهرست اصولگرایان با توجه به معیار مقبولیت و کارآمدی اصلاح شود تا فهرست اصولگرایان همچون گذشته مورد اقبال و اعتماد مردم قرار گیرد.

علیرضا زاکانی دبیرکل اصولگرایان تحول خواه هم دیگر منتقد فهرست منتشره اصولگرایان بود. وی که خود عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان و کاندیدای مورد حمایت این جبهه است تصریح کرد که اصولگرایان باید شرایطی را فراهم آورند که لیستشان دارای پذیرش اجتماعی باشد. در این حال «اسدالله بادامچیان» تنها نماینده حزب موتلفه اسلامی در فهرست منتشر شده اصولگرایان هم اعلام کرد که لیست نهایی این جریان تنها باید توسط دبیر اجرایی جبهه متحد معرفی شود.

زنان اصولگرا هم لیست جداگانه می دهند

گرفتاری های جناح راست اما تنها به درگیری های درونی جبهه متحد اصولگرایی محدود نمی شود زیرا زنان اصولگرا هم در جلسه اخیر خود تاکید کردند که با لیستی مستقل و جداگانه در انتخابات مجلس هشتم حاضر خواهند بود. در پایان جلسه اخیر شورای زنان اصولگرا کلیت ارائه لیست جداگانه از سوی این شورا قطعی و قرار شد هفته آینده در مورد جزییات این لیست بحث و  تبادل نظر شود.

انتقاد حامیان دولت از لیست منتشره

مجموع این مسایل در شرایطی رخ داده اند که طیف حامیان دولت به رغم کسب بیشترین سهم از فهرست منتشر شده باز هم بر طبل سهم خواهی بیشتر می کوبند. سایت «رجانیوز» به عنوان تریبون رسانه ای این طیف گوشه ای از این انتقادات را علنی کرد. به نوشته این سایت قرار داشتن نام برخی افراد که به گفته این سایت «مکرراً نسبت به دولت نهم موضع تخریبی داشته شبهه عدول از برخی تفاهمات قبلی در جبهه متحد اصولگرایان را تقویت کرده است.»

این سایت تلویحاً به فشارهای جامعه روحانیت مبارز برای تحمیل نام برخی افراد در لیست نهایی اصولگرایان اشاره و تصریح کرد:«این موارد روشن است .» ادعای این سایت البته با واکنش فوری سایت «تابناک» نزدیک به محسن رضایی مواجه شد که خبر داد «رایحه خوش خدمت و حامیان دولت از قرار گرفتن نام دونفر از اعضای مرکزیت جامعه روحانیت در لیست نهایی جبهه متحد ناراحت است.» و به همین علت «تکروی های خود را آغاز کرده است.» مسئله ای که توسط خود رجانیوز نیز تایید شده است. در این حال دبیر کمیته سیاسی ائتلاف حزب الله نیز گفت: با توجه به اینکه لیست منتشر شده منتسب به جبهه متحد اصولگرایان به نظر ما قطعی است به فراگیر نبودن این لیست اعتقاد داریم؛ بنابراین ارائه لیست مستقل از سوی ائتلاف فراگیر مردمی اصولگرایان قطعی است. حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با خبر ایسنا خاطر نشان کرد:اگر چه قرار بود لیست قطعی ما امروز بسته شود ولی از آنجا که تعدادی از افراد حاضر در لیستمان را حذف و به جای آنها افراد با صلاحیت و کارآمدی بیشتر را جایگزین کرده ایم، بسته شدن لیست مورد نظر ما به جلسه روز آینده موکول شد. وی تاکید کرد: در این جلسه قرار است روی سوابق و صلاحیت افراد جدید بحث و بررسی شود.

دبیر کمیته سیاسی ائتلاف حزب الله همچنین درباره فهرست منتشر نشده از جبهه متحد اصولگرایان اظهار عقیده کرد: این لیست به بازبینی نیاز دارد و از آنجا که دوستان باب مذاکره را  بسته اند ارائه لیست از سوی ما قطعی است. وی خاطر نشان کرد: اسامی افراد مورد نظر خود در لیست ائتلاف فراگیر مردمی اصولگرایان را پس از اعلام نتایج شورای نگهبان ارائه خواهیم کرد. اختلافات درونی اصولگرایان در این روزها به اوج خود رسیده است. اختلافاتی که از سهم خواهی طیف های مختلف درونی آن ناشی می شود اما نباید فراموش کرد که در غیاب کاندیداهای اصلاح طلب، هر چقدر هم جناح راست از لیستهای نهایی متعددی برخوردار باشد باز هم پیروز میدان بی رقیب انتخابات است.

 

 


صدای قرن بیستم

روزنامه کیهان روز سه شنبه 16 بهمن ماه

یادداشت روز

صدای قرن بیستم

1.      «آرنولد توین بی» در سال 1949 کتابی به نام «تمدن در بوته آزمایش» نوشته و در ان تحقق واقعه ای را که تمدن بشری را دگرگون خواهد ساخت پیش بینی کرده بود. او  می نویسد:«جنبش های اسلامی خوابیده اند. با این حال باید این امکان را مد نظر داشته باشیم که اگر روزی پرولتاریای جهان (مستضعفین) بر ضد سلطه غرب به شورش برخیزند و خواستار یک رهبر ضد غربی شوند این خفته بیدار خواهد شد. بانگ این شورش ممکن است در برانگیختن روح نظامی اسلامی اثر محاسبه ناپذیری داشته باشد. اگر وضع به همین منوال پیش رود اسلام بار دیگر برای ایفای نقش تاریخی خود قیام خواهد کرد.» هر چند این پیش بینی 40 سال قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته ولی بدون تردید با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، رخت عینیت بر تن کرده است. در روزگاری که ژست تجددگرایی و مدرنیته و پرده غفلت و بی هویتی حاکمان دست نشانده سایه ای شوم بر سر کشور انداخته و می رفت تا عزت و شوکت اسلامی توسط استعمارگران و دشمنان اسلام و ایران عزیز پایمال و اخلاق و ارزشهای اسلامی به بوته فراموشی سپرده شود، انقلاب اسلامی به رهبری و زعامت امام خمینی (ره) به وقوع پیوست و با خلق فرهنگ و احیای تمدن اصیل اسلامی، بارقه امیدی در دل میلیونها مسلمان در گوشه و کنار دنیا زده و باعث تجدید حیات اسلام و مجد و عظمت مسلمانان شد. این نوشته سعی دارد به    گوشه ای از زوایای نسبت بین انقلاب و تمدن اسلامی اشاره ای گذرا داشته باشد. انقلاب اسلامی با پشتوانه بسیار عظیمی از فرهنگ و تمدن اسلامی در جهان دوقطبی آن روز به عنوان بزرگترین چالش در برابر شرق و غرب مطرح شد و قواعد بسیاری از نظم های نوین بشری و استعماری را بر هم زد. امروزه نه تنها بر علاقمندان انقلاب اسلامی بلکه برای دشمنان و مخالفین نظام نیز تردیدی باقی نمانده که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سقوط رژیم 2500 ساله شاهنشاهی در سال 57، نقطه عطف مهمی نه تنها در تاریخ تحولات سیاسی-اجتماعی ایران بلکه جهان اسلام و حتی جهان بشریت بوده است. روژه گارودی، اندیشمند مسلمان فرانسوی در یکی از مقالات خود انقلاب اسلامی ایران را چنین توصیف می کند:«به راستی انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) آن را رهبری کرد به هیچ یک از انقلابهایی که در قبل برپا گردیدند شبیه نیست. این انقلاب دارای معانی جدیدی بود که نه فقط حکومت سیاسی، اجتماعی و استعماری را سرنگون کرد، بلکه مهمتر از آن تمدن و جهان بینی خاصی را که در مقابل دین علم شده بود واژگون کرد.»

2.    با ظهور اسلام و تشکیل مدینه النبی توسط پیامبر گرامی اسلام، پایه های تمدن اصیل و عمیق اسلامی با اتکاء به کامل ترین آموزه های وحیانی شکل گرفته و در کمتر از چند قرن تمدن اسلامی به پویاترین و درخشان ترین تمدن بشری تبدیل شد. قرن چهارم و پنجم هجری اوج تمدن اسلامی است. در این مقطع هیچ تمدنی توان همراهی و همسانی با تمدن اسلامی را نداشته است. لکن طی چند قرن گذشته تحولات تاریخی در داخل و خارج این تمدن موجب شد که روز به روز بر چهره تابناک تمدن اسلامی غبار غفلت و رخوت بنشیند و در مقابل دنیای غرب با رویگردانی از دین و آغاز مدرنیته روز به روز بر قدرت و ثروت خود افزوده و سعی نماید با اتکا به همین قدرت و مکنت به استعمار ملتها پرداخته و خود را حاکم مطلق بشری قلمداد کند. بدون تردید نهضت امام خمینی ریشه در مدینه النبی داشته و رجعتی عظیم به عزت و عظمت از دست رفته مسلمانان است. سردمداران تمدن پوشالی غرب به واسطه تجربه تاریخی خود بر عظمت و ظرفیت تمدن اسلامی به خوبی واقف بوده و می دانند بیدار شدن جهان اسلام در چارچوب تمدن اسلامی سیل بنیان کنی است که همه بافته های غرب را تافته و موجودیت تمدن غربی را در اندک زمان در معرض نابودی قرار خواهد داد.

 


نقطه، سرخط

روزنامه کیهان روز دوشنبه 15 بهمن ماه

یادداشت روز

نقطه، سرخط

«نتیجه» انتخابات مجلس هشتم این روزها دلمشغولی بسیاری از اهل سیاست در ایران است، با این وجود در صحنه سیاست ایران پدیده ای در حال شکل گیری است که می توان گفت از نتیجه انتخابات، بسیار مهم تر و تامل درباره آن ضروری تر است. تعاملات و درگیری های نیروها و گروههای سیاسی با یکدیگر در آستانه انتخابات مجلس هشتم، آرام آرام در حال منجر شدن به نوعی دگرگونی اساسی در آرایش نیروهای سیاسی در ایران است که به نظر می رسد تاثیری بسیار دیرپاتر و ماندگارتر از نتیجه انتخابات مجلس هشتم و ترکیب عددی کاندیداهای آن خواهد داشت. این آرایش جدید که روند شکل گیری ان چند ماهی است آغاز شده و هم اکنون در میانه راه قرار دارد- به ویژه در جبهه مقابل اصولگرایی ترکیب نیروهای حاضر در آن جبهه را اساساً نسبت به آنچه در 10 سال گذشته تثبیت شده بود در هم ریخته و مرزبندی های جدید به همراه مبانی نظری و سیاست ورزانه نوین به وجود آورده است.

اساس اتفاقی که رخ داده است این است که نیروهای سیاسی در ایران در یک تقسیم بندی کلان به دو گروه «معتقد به ساختار» و «ساختار شکن» تقسیم شده اند. اصولگرایان در تحلیل های عمومی سیاست داخلی ایران همواره جزو نیروهای معتقد به ساختار طبقه بندی شده اند و این چیز جدیدی نیست- اما نکته مهم این است که در جبهه اصلاحات هم، اکنون مرزبندی عمیق و جدی میان کسانی که معتقدند ساختار فعلی نظام جمهوری اسلامی ظرفیت کافی برای فعالیت سیاسی را در اختیار نیروهایی با گرایشها و سلیقه های مختلف می گذارد پس باید به آن وفادار ماند و در مقابل نیروهایی که اولویت خود را از ساختار شکنی قرار داده اند بوجود آمده و به تعبیری می توان گفت اصلاح طلبان ساختارگرا در حال فاصله گذاری شفاف با ساختار شکنان و بسا تلاش برای حذف انها هستند. تا مدتی قبل تصور ناظران این بود که لیدر ساختارگرایان در جبهه اصلاحات مهدی کروبی است اما اکنون معلوم شده حتی جریانی مانند حزب کارگزاران هم مایل نیست شراکت در هویت ساختار شکنانه تندروهای حزب مشارکت و سازمان مجاهدین را بپذیرد. در واقع در میان طیف حامیان آقای هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و یارانش که خود را در حزب اعتدال و توسعه سازمان داده اند، مدتها قبل لزوم اجتناب از اینکه بخشی از جریان اصلاحات خوانده شوند را درک کرده بودند. تندروها هم البته خیلی زود با رساندن این پیغام صریح به روحانی که «باید انتخاب خود را بکند» و «اگر بخواهد به قدم زدن در مرزهای دو جناح ادامه دهد جایی در جبهه و فهرست آنان نخواهد داشت حسابشان را با او تصفیه کردند. حزب کارگزاران هم با وجود اینکه مدت بیشتری در خیمه تندروها دوام آورد و هنوز پیوندهایش با آنان گسسته نشده اکنون علاقه ای به هم سرنوشت شدن با آنها نشان نمی دهد.

کارگزارانی ها هم در مرحله ثبت نام و هم در مرحله بررسی صلاحیت ها از مشارکت و مجاهدین پیش افتادند. علاوه بر این درباره موضوعاتی مانند حد اعتدال و تندروی، حمایت بوش از اصلاح طلبان، نظارت خارجی بر انتخابات و شیوه برخورد با چهره هایی مانند محمد هاشمی و حسن روحانی هم اختلافهایی میان این گروه با تندروها به وجود آمد که حتی به طور نسبی حل و فصل نشده است. تداوم این وضعیت کار را به جایی رسانده که کارگزارانی ها احساس می کنند انتقام تاریخی حامیان آقای هاشمی را از تندروهای اصلاح طلب که در آستانه انتخابات مجلس ششم شدیدترین حملات را به هاشمی سازمان دادند و همین حالا هم گوشه و کنار می گویند برای او شانی بیشتر از یک چانه زن حرفه ای قایل نیستند- گرفته و عملاً با حذف آنها جبهه مقابل اصولگرایی را در خود خلاصه کرده اند. چند روز قبل یکی از چهره های برجسته حزب کارگزاران در محفلی خصوصی بر این نکته تاکید کرده که دیگر چیزی به نام جبهه دوم خرداد وجود ندارد و دوم خردادی ها هم اگر مایل به تداوم حیات سیاسی خود هستند چاره ای جز حمایت از ما ندارند.

در واقع در خلاصه ترین بیان ممکن ضابطه کلی توصیف کننده وضعیت فعلی این است که تندروها در جبهه دوم خرداد چون به ساختار شکنی روی آوردند از ناحیه همه نیروهای معتقد به ساختار از جمله آقای هاشمی رفسنجانی طرد شده اند.

مهم ترین عاملی که به بروز این وضعیت انجامیده این است که تندروهای اصلاح طلب که اکنون حتی در درون آنچه جبهه اصلاحات خوانده می شود هم کاملاً منزوی شده اند، مطلقاً پیش بینی نمی کردند مسیری که از زمان کلید خوردن پروژه استعفا و تحصن در روزهای پایانی عمر مجلس ششم را آغاز کردند با مشکلاتی چنان مهیب هم از ناحیه مردم و هم از نگاه مجموعه معتقدان به امام و انقلاب مواجه شود که روزی همگان بر طرد آنها اجماع کنند. تندروها در مقطعی احساس می کردند حتی لازم نیست پیوند خود را با بیگانگان به طور کامل قطع یا تکذیب کنند چرا علم نظام به وجود پشتیبانان قوی برای اصلاح طلبان در خارج از مرزها هزینه برخورد با آنها را بالا خواهد برد و نظام را در مقابل انها محتاط خواهد کرد.

آستانه انتخابات مجلس هشتم را آنجا که بدل به نقطه اوج منازعه معتقدان به ساختار نظام و ساختار شکنان شده و از دل این نزاع مرزبندی های جدید در حال تعریف است، دارای اهمیتی فوق العاده در تاریخ پس از انقلاب باید به حساب آورد. در همه کشورهای جهان تنها کسانی اجازه حضور در بازی سیاست را می یابند که مجموعه ای ثابت و معین از چارچوبها را پذیرفته و التزام خود به آنها را ثابت کرده باشند. در ایران و خصوصاً در سالهای پس از دوم خرداد 76 این قاعده کاملاً ساده و معقول اندکی مخدوش شده بود و در مقاطعی کسانی اجازه ورود به درون نظام را یافتند که با اصل نظام و مبانی آن مساله داشتند و از کنار هیچ فرصتی برای ساختار شکنی بی تفاوت نمی گذشتند. همانها که همهمه آنها زمانی حتی کسی چون محمد خاتمی را هم بیمناک کرد که چرا از درون اردوگاه اصلاحات صدای دشمن شنیده می شود.

امروز اما جامعه سیاسی ایران به آن درجه از بلوغ و عقلانیت رسیده که تندروها و ساختارشکنان را طرد کند و ضمناً مطمئن باشد نیروهای انقلاب با هر میزان از اختلاف سلیقه اجازه رقابت و گردش آزادانه قدرت را خواهند داشت. آنچه اصولگرایان آن را خط قرمز خود می دانند میدان یافتن چهره های ساختارشکن و حد نشناس است. والا کیست که نداند نظام جمهوری اسلامی پس از احراز شرط «التزام به ساختار» آزادانه ترین انتخابات ها را برگزار کرده و همواره به نتیجه آن وفادار مانده است.

مهدی محمدی

 

 


احتمال اختلال در فعالیتهای انتخاباتی اصلاح طلبان

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه 17 بهمن ماه

در پی افزایش رد صلاحیت ها و تصمیم به شرکت فعال در انتخابات شدت گرفت

احتمال اختلال در فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان

گروه سیاسی: جلسه اضطراری اصلاح طلبان برای بررسی رد صلاحیت با انتشار خبر احتمال توقف فعالیت های انتخاباتی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان مواجه شد. از اردوگاه حزب اعتماد ملی هم خبر می رسد اگر چه این حزب تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهد کرد اما با این وجود امکان معرفی کاندیدا برای بسیاری از حوزه های انتخاباتی را از دست داده است. مجموعه این تحولات منجر به آن شد تا اعضای ائتلاف اصلاح طلبان تشکیل جلسه بدهند و به بررسی عملکرد هیات های نظارت بپردازند چرا که انتظار می رفت هیات های نظارت شماری از رد صلاحیت شدگان اصلاح طلبان و مستقل را تایید صلاحیت کنند اما این اتفاق نه تنها رخ نداد که شمار دیگری از اصلاح طلبان و کاندیداهای مستقل رد صلاحیت شدند و همین مساله اصلاح طلبان را در تنگنای عجیبی قرار داده است، چرا که ائتلاف اصلاح طلبان هم به مانند حزب اعتماد ملی اعلام کرده که قصد شرکت فعال در انتخابات را دارد اما عملاً جز در حدود 20 حوزه انتخابیه امکان معرفی کاندیدا را ندارد. عبدالله ناصری سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان درباره نتایج نشست اضطراری اصلاح طلبان گفت: بدتر از آنچه در    هیات های اجرایی رخ داد، در هیات های نظارت دیده شد. وی اعلام کرد: پس از آنکه بیش از دو سوم از اصلاح طلبان ثبت نام کرده در سراسر کشور ابتدا در هیات های اجرای رد شدند احتمال می دادیم هیات های نظارت با بررسی دقیق تر، عملکرد هیات های اجرایی را تعدیل کنند، اما متاسفانه هیات های نظارت شورای نگهبان رفتار غیرقانونی و غیرقابل قبول هیات های اجرایی را تحت الشعاع قرار دادند. سخنگوی ائتلاف اصلح طلبان گفت: در مرحله اول به این نتیجه رسیدیم که به جای مشارکت در انتخابات دویست و نود نفری باید برای حدود یک سوم کرسی های مجلس رقابت کنیم اما متاسفانه عملکرد هیات های نظارت شرایطی را پیش آورد که اینک در خوش بینانه ترین حالت برای 10 درصد کرسی های مجلس می توانیم مشارکت و رقابت کنیم.

ناصری تاکید کرد: وضعیت پیش آمده توسط اعضای محترم هیات های اجرایی و نظارت ائتلاف فراگیر ما را بی معنی کرده و امکان حضور سازمان یافته از سوی اصلاح طلبان به عنوان صاحبان اصلی انقلاب را سلب کرده است و فقط در تعدادی حوزه های انتخابیه احتمال شرایط رقابتی وجود دارد. ناصری گفت: هنوز اصلاح طلبان به حضور و مشارکت مردم در سراسر کشور امیدوارند و معتقدند مردم با حضور هوشمندانه و هوشیارانه خود می توانند این بازی از پیش تعیین شده و ترسیم شده را بر هم بزنند و در آستانه سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی اجازه ندهند بزرگترین دستاورد امام و انقلاب یعنی احترام به رای مردم آسیب بیند. وی اعلام کرد: در جلسه امروز شورای سیاستگذاری ائتلاف  اصلاح طلبان به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری ضمن بررسی وضعیت نامزدهای اندک باقیمانده و احتمال اینکه وضعیت اصلاح طلبان حتی در ادامه بررسی ها در مراجع بالاتر بدتر شود، تاکید شد به رغم رضایتی نامزدهای باقیمانده برای ادامه فعالیت باید احزاب اصلاح طلب عضو ائتلاف زمینه حضور مردم و رای به نامزدهای اندک اصلاح طلب و حتی مستقلین را فراهم و فعالیتهای گسترده خود را برای تحکیم حضور سیاسی و اجتماعی دنبال کنند. در پاین اعضای شورای سیاستگذاری ائتلاف تاکید کردند تمام احزاب عضو ائتلاف تابع تصمیم جمعی ائتلاف هستند و بالطبع با جمع بندی نظرات احزاب عضو ائتلاف تصمیم نهایی را اتخاذ خواهند کرد.


نوه حضرت امام در بین رد شدگان

روزنامه کارگزاران روز چهارشنبه 17 بهمن ماه

گفت و گوی کارگزاران با علی اشراقی

نوه حضرت امام میان رد شدگان

گروه سیاسی، محمد رضا یزدان پناه: مهندس علی اشراقی، نوه امام خمینی (ره) به دلیل عدم احراز صلاحیت، توسط هیات های نظارت انتخابات مجلس هشتم از حضور در این انتخابات منع شد. این در حالی است که صلاحیت وی در مرحله اول توسط هیات های اجرایی انتخابات تایید شده بود. با این حال در نامه ای که صبح دیروز از طرف هیات نظارت بر انتخابات تهران به دست اشراقی رسیده آمده است که هیات نظارت نتوانسته صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات مجلس را احراز کند. علی اشراقی 39 ساله فرزند آیت الله اشراقی داماد حضرت امام از مبارزین نهضت انقلاب اسلامی است. بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز پدرش به جهت اعتماد بی شائبه حضرت امام نمایندگی  تام الاختیار ایشان را در بسیاری از امور بر عهده داشت.

 آیت الله اشراقی از جمله یاران حضرت امام بود که در بحبوحه مشکلات ایجاد شده ناشی از نوپا بودن نظام جدید از هیچ کمکی دریغ نکرد اجل اما به ایشان مهلت نداده و در آخرین ماموریت خود جهت پایان دادن به مسایل پیش آمده در شهر همدان (جایی که روزگاری دوران تبعیدش را در آنجا گذرانده بود) دچار سکته قلبی شده و پس از انتقال به تهران دار فانی را وداع گفت. هم اکنون که در ایام دهه فجر به سر می بریم همین نسبت سببی کافی بود که از علی اشرلقی خاطرات شنیدنی زیادی از دوران انقلاب به رغم خردسالی اش در آن سال ها را داشته باشیم. اما از آنجا که علی اشراقی داوطلب نمایندگی مجلس نیز رد صلاحیت شده است، محور اصلی گفت و گوی ما با او به همین مساله اختصاص یافت.

 اشراقی دانش آموخته رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه علم و صنعت در مقطع لیسانس و مدیریت صنایع از دانشگاه امیرکبیر در مقطع فوق لیسانس است. او درباره روحانی نشدنش خاطره ای دارد که خواندنی است. اشراقی می گوید وقتی نتایج کنکور آمد من خوشحال نزد حضرت امام رفته و به ایشان گفتم مهندسی راه و ساختمان قبول شده ام. دایی احمد هم در اتاق بودند که آقا به من گفتند: تو معمم شو! بلافاصله دایی احمد هم گفتند: بله! پدر تو باعث شد که من معمم شوم و بنابراین تو هم باید معمم شوی امام هم در ادامه فرمودند: بالاخره یکی از پسرهای آقای اشراقی باید معمم شوند و سپس به دایی احمد گفتند برو عمامه را بیاورد من به التماس از آقا خواستم که چون در کنکور قبول شده ام بگذارند درس بخوانم که ایشان قبول کردند. البته همان موقع به حضرت امام گفتم که آقا مرتضی برادر کوچکترم را معمم می کنیم که هشت سال بعد از فوت امام برادرم معمم شد. اشراقی می گوید: این ماجرا را بعدها برای آقای خامنه ای نیز تعریف کردم که ایشان خندیدند و گفتند: پس قول به غیر دادید. مصاحبه با علی اشراقی در مورد رد صلاحیتش را که اکنون دیگر آن پسر بچه 12 ساله پش سر حضرت امام خمینی در تصاویر تلویزیونی نیست در زیر می خوانیم:

آقای اشراقی! مطلع شدیم نام شما هم در میان رد صلاحیت شدگان قرار دارد. آیا در نامه هیات نظارت به دلایل رد صلاحیت شما هم اشاره شده است؟

خیر هیچ مطلبی که به دلیل رد صلاحیتم اشاره کرده باشد در این نامه وجود ندارد.

شفاهی چطور؟ آیا به صورت شفاهی به شما اعلام شده که چرا صلاحیت تان احراز نشده است؟

حتی تایید صلاحیت من توسط هیات های اجرایی هم به بنده ابلاغ نشده بود و تنها توسط نامه اخیر هیات نظارت متوجه شدم که در هیات اجرایی تایید شده بودم. اما آنگونه که مطلع شدم، عدم احراز صلاحیتم توسط هیات نظارت با استناد به تحقیقات محلی صورت گرفته است.

اطلاع دقیقی هم در این خصوص دارید؟

آنگونه که برخی از همسایگان گفته اند در چند روز اخیر برخی از بازرسان هیات نظارت به آنها مراجعه کرده و سوالاتی درباره زندگی شخصی من پرسیده اند.

مثلاً چه سوالاتی؟

آنچه برای من هم جای تعجب و تاسف فراوان دارد مضمون این پرسشها است. سوالاتی از قبیل اینکه آیا من نماز می خوانم؟ روزه می گیرم؟ برای امام حسین غذای نذری می دهم؟ همسرم حجاب اسلامی را رعایت می کند؟ صورتم را اصلاح می کنم؟ سیگار می کشم؟ چه ماشینی سوار می شوم؟ و پرسشهای دیگری مانند اینها... و در ادامه خود بازرسی هیات نظارت می گوید آیا می دانید ایشان نوه حضرت امام است پس این سوالات چیست که راجع به ایشان می پرسید.

با این اوصاف آیا از رد صلاحیت خود به شورای نگهبان شکایت می کنید یا خیر؟

من حکم هیات نظارت را سمعاً و طاعتاً پذیرفته ام. وقتی صلاحیت نوه امام برای شرکت در انتخابات احراز نمی شود باید به کجا شکایت کرد؟ من از سال 70 وارد شهرداری تهران شدم و کار خود را از پایین ترین رده های اجرایی شهرداری آغاز کردم. در زمان آقای کرباسچی، دبیر کمیسیون ماده 5 شهرداری شدم و تا زمان آقای قالیباف هم در این سمت باقی ماندم. حتی در دوران شهرداری آقای احمدی نژاد هم به رغم جابه جایی های گسترده در پست خود باقی ماندم زیرا هم سیاسی نیستم و هم بر مبنای گزارش دستگاه مختلف بازرسی کوچک ترین تخلفی در حوزه کاری من گزارش نشده آشنایی من با آقای احمدی نژاد هم از همان موقع آغاز شد.

 

خودتان درباره عدم احراز صلاحیت تان چه فکری می کنید؟

در نامه هیات نظارت قید شده که می توانم دلایل عدم احراز صلاحیتم را بپرسم، اما به فرموده امام راحل مجلس در راس امور است و حتماً دوستان دنبال تعدادی آدم بودند که بتوانند این فرموده امام را اجرایی کنند ولی من جزو این دسته نبودم.

برای ثبت نام در انتخابات مجلس با شخص خاصی هم مشورت کرده بودید؟

من با آقای سید حسن خمینی در این خصوص صحبت کرده بودم و ایشان از این مساله استقبال کرد شخصاً پس از بازگشت مقام معظم رهبری از یزد به نزد ایشان رفتم و ایشان را در جریان ثبت نام خود قرار دادم. ایشان همواره به خانواده امام لطف داشته اند و در جریان جزییات شرایط و احوالات ما هستند. جالب است بدانید که من اخیراً جلسه ای تقریباً یک ساعته به دعوت آقای احمدی نژاد در دفتر ایشان داشتم. در این جلسه آقای احمدی نژاد از من دعوت کرد تا به دولت بروم و گفت که درهای دولت به روی من باز است. اما من به ایشان اطلاع دادم که داوطلب انتخابات مجلس شدم که این مساله با استقبال آقای احمدی نژاد روبرو شد، بگونه ای که به من گفتند تکلیف یکی از 30 رای من روشن شد.

دلیل خروج شما از شهرداری تهران چه بود؟

من در عین رفاقت و دوستی با آقای قالیباف از شهرداری بیرون آمدم. این مساله به هیچ عنوان دلیل خاصی نداشت چون من قبل از ایشان با 5 شهردار با گرایشهای مختلف سیاسی از آقای کرباسچی تا آقای احمدی نژاد کار کرده بودم و مشکلی برای همکاری با آقای قالیباف هم نداشتم.

حالا آیا دعوت آقای احمدی نژاد را قبول می کنید و به دولت می روید؟

آقای احمدی نژاد یک بار توسط آقای هاشمی وزارت کشور، یک بار توسط آقای انصاری بیت حضرت امام و یک بار هم شخصاً از من دعوت کردند که وارد فعالیتهای اجرایی شوم. ان شاءالله

شما از طرف کدام جریان سیاسی در انتخابات کاندیدا شده بودید؟

دوستان و اشخاص مختلفی از طیف های گوناگون فکری و سیاسی به من پیشنهاد دادند تا در انتخابات ثبت نام کنم. اما طبیعی بود که قرابت من با اصلاح طلبان بیشتر بود.

در شرایط کنونی چه فعالیتی انجام می دهید؟

فعلاً که شهردار خانه هستم. (با خنده)

یعنی در هیچ جایی مشغول به کار نیستید؟

خیر!

واکنش اعضای بیت اما به رد صلاحیت شما چه بود؟

این اتفاق برای خیلی ها افتاده و به همین علت چندان جای تعجب ندارد اما آنچه باعث تاسف من شد این است که چرا شرلیط باید طوری باشد که صلاحیت نوه امام هم بای شرکت در انتخابات احراز نشود؟ این مسائل قطعاً برای نظام مفید نیست. امام گفته بود جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. بنابراین، اگر بخواهیم جمهوری اسلامی پیشرفت کند باید هم وجهه اسلامی آن تقویت شود و هم دموکراسی را گسترش دهیم. انتخاب نهایی باید بر عهده مردم باشد و مردم آزاد باشند تا از بین کاندیداها با سلایق مختلف آنهایی را که می پسندند انتخاب کنند. تنگ نظری و رفتار حذفی در شان جمهوری اسلامی نیست.

و پیش بینی شما از مجلس هشتم؟

من فقط می توانم دعا کنم.