سفارش تبلیغ
صبا ویژن

غول گرانی

 

 

 

 

روزنامه اعتماد روز دوشنبه 12 آذرماه

گزارش هفتگی بانک مرکزی در خصوص قیمت محصولات کشاورزی به وضوح نشان می دهد که گرانی همسایه و رفیق ماندگار اقتصاد ایران شده است.

موج گرانی ها در حالی افزایش می یابد که دولت نهم با تکیه بر شعارهای اقتصادی و ساخت زندگی بهتر و مناسب تر خاصه برای اقشار فقیر جامعه بر کرسی قدرت تکیه زده است. دولت نهم که مدعی بود طرحها و متنوعی برای مساعدت به دهک های پایین جامعه و توزیع ثروت در بین اقشار آسیب پذیر دارد، تاکنون نتوانسته به وعده های خود صورت واقعیت بخشد. این وضعیت افسارگسیخته تنها در نتیجه مجموعه ای از سیاستهای ناهماهنگ، غیر علمی و نادرست، وضعیتی را برای مردم رقم زده اصلاح ان نیلزمند سالیان درازی برنامه ریزی و تدبیرهای هوشمندانه و کارآمد است. در سایه درآمدهای بی نظیر نفتی که تنها در دولت جدید به رغم حدود 220 میلیارد دلار رسیده است دولت نهم هرچند خود را منتقد سیاستهای دولت پیشین می داند اما عملا روشهای اقتصادی دولت نهم تداعی کننده برخی از سیاستهای اقتصادی دولتهای پیش از انقلاب اسلامی است. در آن دوران درآمدهای سنگین نفتی و واردات همه جانبه محور اصلی اقتصاد بود. از تخم مرغ تا سیب و پرتقال، کامپیوتر و تلویزیون و هواپیماهای جنگنده وارد ایران شدند. حجم واردات بگونه ای بود که بنادر ظرفیت جذب نداشتند. این داستان معروفی اسن که شاه به رییس سازمان مدیریت دستور داد برای ترخیص سریع تر کالاها تعداد زادی کامیون بخرند، کامیونها خریده شدند، اما راننده به اندازه کافی وجود نداشت. راننده ها را از هند و پاکستان و فیلیپین وارد نمودند، اما سطح جاده ها توان هضم کامیونها را نداشتند! نهایتاً کالاها در بنادر بدون انبار فاسد و به دریا ریخته می شدند. اینک تیم اقتصادی احمدی نژاد در حالیکه خود را مدعی اصلاح نظام اقتصادی می داند، با حجم نقدینگی سرسام آور که تنها تا پایان مهر ماه به رقم معادل 145 هزار میلیارد تومان بالغ می شود غول گرانی و تورم را توامان از شیشه اقتصاد ایران در آورده است. این حجم نقدینگی به نسبت سال گذشته از رشدی 45 درصدی برخوردار است. بدیهی است فشار این نقدینگی افسارگسیخته بر دوش اقشار پایین دست جامعه سنگینی خواهد کرد که این دولت مدعی حمایت از منافع آنان است. از سوی دیگر طبق گزارشهای درست اما غیر رسمی، نرخ تورم در سال جاری 24 درصد است. این ارقام هرچه به پایان سال جاری نزدیک تر می شویم، شدیدتر و سنگین تر خواهد شد. دولت با توجه به درآمدهای استثنایی نفتی در تلاش است که همه چیز را واردنماید. این سیاست، اقتصاد ایران را به قهقرا می برد. اثرات نامطلوب چنین سیاستی را تنها می توان با پیگیری صنعت نیشکر و صنایع نساجی در کشور مشاهده نمود. سیاست وارداتی دولت نهم کمر تولید را در ایران خم رده است. برای اولین بار در سالهای اخیر تراز تجاری اقتصاد کشاورزی ایران منفی شده است. ارباب اقتصاد نیک می دانند که تنها در نتیجه زحمات طاقت فرسای دولت اصلاحات، تراز تجاری کشاورزی در ایران مثبت شده بود اما با واردات سرسام آور موز، انگور، سیب، پرتقال و ... این روند سیری منفی به خود گرفته است.

با این همه، دولت اگر می توانست در بخش اقتصاد زربنایی نیز دست به واردات بزند از این امر دریغ نمی کرد. در این راستا می توان به مسکن و هزینه های آن اشاره نمود. سیاست اشتباه دولت درامر مسکن سبب افزایش 200 درصدی قیمت مسکن در دو سال گذشته شده است، با این وصف شاید متولیان اقتصادی دولت با خود نجوا نمایند؛ کاش می شد مسکن را نیز وارد نمود! هیچ کس بهتر از رییس جمهور محترم و همفکرانش نمی داند که اوضاع اقتصادی کشور پاشنه آشیل دولت نهم است. دولتیان اکنون با تحول بزرگی طرف شده اند که تابع علم، منطق، دانش و عدد و رقم است، نه شعار می شناسد و نه با تهدید و مافیا گفتن عقب می نشیند.

 


بلیت

روزنامه کیهان روز دوشنبه 12 آذرماه

گفت و شنود

 

بلیت

گفت: روزنامه صهیونیستی «جروز الم پست» فاش کرد که اولمرت نخست وزیر اسراییل و محمود عباس رییس دولت خودگردان در اجلاس آناپولیس طرح همکاری برای حمله به حماس و قتل عام مردم غزه را ریخته اند.

گفتم: حالا خوبه که اسم اجلاس آناپولیس، کنفرانس صلح بوده اگر اسمش کنفرانس جنگ بود چی می شد؟

گفت: تازه در این کنفرانس، اولمرت به یکی از خبرنگاران گفته که بسیاری از صلح دوستان دنیا از اسراییل حمایت می کنند و درخواست ملاقات با مقامات اسراییلی را دارند!

گفتم: شخصی از یک نفر پرسید؛ چرا به دیدن من نیومدی؟ و یارو جواب داد خیلی دلم می خواست تو رو از نزدیک ببینم اما میدونی که تازگی ها بلیت باغ وحش خیلی گرون شده!