سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایستگاه سیاست

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه 30 آبان ماه

ایستگاه سیاست

احتمال تغییر ساختار جبهه متحد اصولگرایی

مثلث، مربع یا کثیرالاضلاع؟!

مدتها پیش، وقتی اولین استارتهای شروع فعالیتهای انتخاباتی احزاب، گروهها و چهره های سیاسی برای هشتمین دوره مجلس زده شد، اردوگاه اصولگرایان به مراتب امیدوارتر و قدرتمندتر از جناح مقابل وارد میدان شد و در همان ابتدای راه از ائتلاف همه جانبه مان اصولگرایان سخن به میان آورد و البته با ضرس قاطع!

در این مسیر چند ماهه از زمان روشن شدن موتور انتخابات تقریباً عمده سردمداران جناح اصولگرا و بزرگان این قوم از اتحاد نظر میان گروههای زیرمجموعه جبهه متحد اصولگرایی سخن       می گفتند و تلاش شان این بود که با بزرگنمایی اختلافات درون جبهه مقابل سرپوشی بر مشکلات موجود در اردوگاه خود بگذارند و توانمندی سه ضلع تشکیل دهنده جبهه متحد اصولگرایی را برجسته کنند. با جمع بندی اظهارات فرماندهان این جبهه می شد اینچنین برآورد کرد که قاطبه اصولگرایان با پذیرش منویات چهره ها و گروههای تراز اول اصولگرا، تحت لوای جبهه متحد گرد هم آمده و خیلی پیش تر از اینها فهرست مشترک خود را ارائه کنند؛ فهرستی که اجماعی با درصد بالا پشتوانه آن باشد.

اما اکنون و در شرایطی که کمتر از دو مه دیگر ثبت نام کاندیداهای مجلس هشتم آغاز       می شود از اردوگاه اصولگرایی بویی دیگر استشمام می شود و به نظر می رسد تعداد مخالفین تشکیل این جبهه بیشتر از آن چیزی است که قبلاً انتظار ان میرفت. از سوی دیگر ظاهراً ان چتربازی که چندی پیش ریش سفید قوم اصولگرایان از ان یاد و تاکید کرد باید اصولگرایان بیشتری را زیر خود جای دهد، این روزها با کمبود گنجایش روبرو و یا دچار مشکل فنی شده و بیش از این گسترده       نمی شود. به هر حال اخباری که از جناح اصولگرا می رسد حکایت از این دارد که برخی تئوریسین های نزدیک به این طیف فکری و چهره های فعال سیاسی همسو با جریان راست این روزها از رخدادهایی که در جبهه مذکور در حال وقوع است چندان راضی نیستند و حتی نسبت به احتمال فروپاشی ائتلاف اصولگرایان هشدار می دهند؛ انچنان که امیر محبیان، کارشناس ارشد امور سیاسی نگرانی خود را اینچنین مطرح می کند که «جبهه متحد اصولگرایان برای متحد ماندن ضرورت دارد که تا حد امکان چتر خود را گسترده کند و ساختار خود را به نحوی تنظیم کند که تمامی فرایندهای موجود و موثر درون اصولگرایان را پوشش دهد.» (به نقل از خبرگزاری آفتاب)

او همچنین بر این اعتقاد است که «جبهه متحد لزوماً نباید سه ضلع داشته باشد و اگر درون این تشکیلت هر جزوی بخواهد فقط تکلیف خود را انجام دهد و نگاهی به کارکرد سایر اعضاء نداشته باشد عملاً فرایند منسجمی شکل نمی گیرد... هر لحظه باید نگران باشیم که عاملی این ائتلاف را از هم بگسلاند.» محبیان البته حرکت فعل اصولگرایان را ارزشمند و در عین حال نقطه آغاز و نه پایان برای همراه نمودن تشکیلاتی همه اصولگرایان می داند. سه ضلع مورد اشاره محبیان همانی است که چندی پیش محمد رضا باهنر در گفت و گویی خبری به آن اشاره و اعلام کرد همه تصمیم گیریهای انتخاباتی اصولگرایان بر عهده آنان است و در واقع این سه ضلع فرماندهی جناح راست را در انتخابات مجلس هشتم بر دوش دارند. اما دقیقاً در شرایطی که محبیان از امکان افزایش این اضلاع سخن می گوید دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار چنین اظهار نظر میکند که «نمی توان سه ضلع موجود در جبهه متحد اصولگرایی را به چهار ضلع افزایش دادزیرا در آن صورت چه تضمینی وجود دارد که برخی از دیگر افراد و گروهها خواهان تشکیل ضلع پنجمی نشوند و جبهه متحد در نهایت به یک شکل کثیرالاضلاع تبدیل نشود.»

احمد کریمی اصفهانی در گفت و گو با آفتاب ادامه میدهد:«جبهه متحد اصولگرایی ادعا ندارد که تمام اصولگرایان را در خود منحصر کرده است بنابراین تا هنگامی که چنین ادعایی نباشد اعتراض ها به آن وارد نیست.» او می افزاید:«نکته مهمی که تمام اصولگرایان باید به آن توجه کنند این است که اصولگرایان کار خود را با این سه ضلع موجود آغاز کردند اما تمام کاندیداهای پیشنهاد شده از جانب دیگر گروههای اصولگرا نیز در جبهه متحد بررسی می شوند.»

به گفته کریمی اصفهانی، اگر مسئولان جبهه متحد اصولگرایی اعلام می کردند که کاندیداهای دیگر اصولگرایان را بررسی نمی کنند می شد انتقادات را به آنها وارد دانست اما این سخن هرگز بیان نشده است. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا جبهه متحد با سه ضلع کنونی می تواند تمام اصولگرایان را زیر یک چتر جمع کند؟» می گوید:«ائتلاف اصولگرایان اگر 100 درصدی نباشد، حتماً حداکثری است.»

کریمی به این نکته اشاره می کند که «مگر اصلاح طلبان می توانند به وحدت کامی دست پیدا کنندکه این انتظار از اصولگرایان وجود داشته باشد.» اما او چندان روی این موضوع ماغنور نمی دهد که پیش از این چهره هایی در اردوگاه اصولگرایان بودند که از وحدت کامل سخن می گفتند. تا زمان ثبت نام از کاندیداهای مجلس هشتم و گسترش فضای رسمی انتخابات فرصت چندانی باقی نمانده؛ باید دید جبهه متحد اصولگرایی می تواند به آنچه پیش ترها گفته، عمل کند یا نه؟ آیا این مثلث سیاسی تغییر شکل می دهد و آیا چتری باز خواهد شد که گنجایش منتقدان را هم داشته باشد؟