سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیدار غیر منتظره خاتمی و ناطق نوری

روزنامه اعتماد روز سه شنبه 4 دی ماه

درباره انتخابات و مهمترین مسایل کشور انجام شد

دیدار غیر منتظره خاتمی و ناطق نوری

گروه سیاسی: سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق با علی اکبر ناطق نوری رییس مجلس پنجم دیداری محرمانه داشته و با هم درباره مهمترین مسایل کشور از جمله چگونگی حضور گروههای سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات مجلس هشتم گفت و گو کرده اند. اگر چه عبدالله ناصری سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان اعلام کرده به زودی درباره محتوای این گفت و گوها خبر رسانی خواهد کرد و دفتر علی اکبر ناطق نوری هم خبر این دیدار را تایید کرده اما برخی محافل غیر رسمی خبر از آن داده اند که این دو شخصیت با نفوذ اصلاح طلب و اصولگرا درباره شکل گیری جبهه جدید برای انتخابات مجلس هشتم مذاکره کرده اند. دیدار خاتمی و ناطق نوری یک روز پس از آن منتشر شد که سران اصولگرایان منهای حامیان احمدی نژاد به دیدار آیت الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز رفتند و با وساطت او جبهه انتخاباتی اصولگرایان را تشکیل دادند؛ جبهه ای که حامیان احمدی نژاد در آن حضور ندارند.

لاریجانی، قالیباف، ولایتی و محسن رضایی از جمله شخصیتهای اصولگرایی بودند که در این دیدار حضور داشتند. چهار شخصیت یاد شده به نوعی با احمدی نژاد اختلاف دیدگاه داشته یا به تازگی دچار اختلاف نظر شده اند. اینک سران اصولگرایی که با احمدی نژاد زاویه گرفته اند در دفتر آیت الله مهدوی کنی حضور پیدا کرده اند و به مذاکره انتخاباتی با یکدیگر پرداخته اند. از یک سو سران اصولگرا از آیت الله مهدوی کنی دعوت کرده اند تا در انتخابات میان دوره ای خبرگان کاندیدای تهران شود و وی هم به آنان پاسخ مثبت داده است و از سوی دیگر با وساطت آیت الله مهدوی کنی ائتلاف اصولگرایان بدون حضور حامیان احمدی نژاد شکل گرفته است. اما این تمام ماجرا نیست چرا که در سوی دیگر شخصیتهای موثر و با نفوذ اصولگرای دیگری قرار دارند که آنان نیز آماده ایفای نقش ریش سفیدی در انتخابات مجلش هفتم هستند. علی اکبر ناطق نوری که بهار سال گذشته کناره گیری خود را از حضور در عرصه رسمی سیاست اعلام کرد از جمله این شخصیتهاست.

او اینک اگر چه حاضر به کاندیداتوری در هیچ انتخاباتی نیست ولی با این وجود تمایل دارد با استفاده از مقام معنوی و نفوذ خود در ساختار نظام جمهوری اسلامی مانع از تشدید اختلافات جناحی شود؛ اختلافاتی که می تواند تاثیر منفی در روند سیاسی کشور ایجاد کند. در واقع دیدار خاتمی و ناطق نوری از سنخ همین تلاشها به شمار می آید. آنگونه که عصر ایران خبر  داده است خاتمی در این دیدار پیشنهاد مهمی را با ناطق نوری در میان گذاشته است و پیشنهاد مشخص خاتمی به ناطق نوری هم این بوده که این دو با توجه به نفوذی که در دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا دارند جبهه جدیدی از رقابت انتخاباتی را شکل دهند. خاتمی در این نشست نسبت به برخی تندروی های در هر دو جناح ابراز نگرانی کرده و از ناطق خواسته است به کمک او ائتلافی از افراد اصلاح طلب و اصولگرا تشکیل دهند و به طور جدا و مستقل از دیگر گروهها فهرستی را به مردم عرضه کنند. ظاهراً ناطق نوری هم در حال بررسی پیشنهاد خاتمی است.

رقیب جوانمرد

اما دلایلی که باعث شده تا سید محمد خاتمی به دیدار ناطق نوری رقیب انتخاباتی اش در دوم خرداد 76 برود بیشتر به خصلتهای شخصی ناطق نوری برمی گردد. زیرا گرچه ناطق نوری دارای دیدگاههای محافظه کارانه است و از شخصیتهای موثر این جناح به شمار می آید اما بسیاری از اصلاح طلبان او را به عنوان رقیبی جوانمرد و پایبند به قواعد رقابتهای سیاسی می دانند. کما اینکه ناطق نوری بعد از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد هرگز درصدد انتقام جویی بر نیامد و حتی در گرفتن رای اعتماد از مجلس پنجم که خود ریاست آن را به عهده داشت، برای اعضای کابینه خاتمی تلاش زیادی به عمل آورد و تمام کابینه هم رای اعتماد گرفتند.

فقط مراجع چهارگانه تایید صلاحیت

در تحول انتخاباتی دیگری دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب تاکید کرد در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات تنها باید به استعلام های مراجع چهارگانه مشخص شده در قانون استناد کرد. «محمد سلامتی» که در میزگردی در خبرگزاری ایسنا به همراه دبیر کل موتلفه شرکت کرده بود، با بیان اینکه انتخابات مجلس، شوراها و ... کانالهایی هستند برای آنکه مردم سرنوشت خود را رقم بزنند افزود: در جامعه ای مانند جامعه ما که دیدگاههای متفاوت وجود دارد کسی نمی تواند بگوید همه گروهها و شخصیتها باید یک جور فکر کنند، این کار عملی نیست و موجب نوعی رکود و رخوت می شود. وی به تشریح دیدگاههای جبهه اصلاحات پرداخت و گفت: جبهه اصلاحات در عرصه اقتصادی محور عدالت را مدنظر قرار می دهد و بر اساس توسعه اقتصادی در جهت ارتقای توان اقتصادی برای رقابت در عرصه جهانی تلاش می کند، همچنین معتقد است در ارتباط با سیاست خارجی نیز باید سعی بر تنش زدایی باشد.

در سیاست داخلی نیز اصلاح طلبان به آزادی های در چارچوب قانون اساسی و قانون مصوب مجلس اعتقاد دارند. همین آزادی هاست که موجب تعاطی افکار و باعث می شود مردم آگاه تر شوند تا بهتر بتوانند تصمیم بگیرند. سلامتی ادامه داد: وقتی می گوییم باید به رای مردم توجه شود یا حضرت امام (ره) می فرمودند: «ملاک رای مردم است.»، در برابر کسانی آن را مطرح می کنیم که به رای مردم معتقد نیستند. دبیر کل سازمان مجاهدین تاکید کرد مساله بررسی صلاحیت ها را قانون دقیقاً مشخص کرده است و اگر به تقویت نظام معتقد باشیم باید آن را رعایت کنیم و خارج از آن کاری نکنیم زیرا بی اعتمادی ایجاد می شود و طبق ماده 28 قانون انتخابات فقط نظر 4 مرجع استعلام یعنی وزارت اطلاعات، دادستانی کل، ثبت احوال و اداره تشخیص هویت پلیس بین الملل می تواند برای هیئت های اجرایی ملاک باشد.

محمد یزدی: با تندروی مقابله می کنیم

از سوی دیگر رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تندروی و تحریف را از وسوسه های شیطانی خواند و با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون شاهد تندروی های سیاسی بعضی احزاب در جامعه هستیم، اظهار داشت: عده ای بدون در نظر گرفتن مسایل دینی فعالیت سیاسی می کنند که وظیفه جامعه مدرسین رویارویی با این تندروی ها و روشنگری برای جامعه است. «آیت الله محمد یزدی» در دیدار جمعی از استادان و طلاب خواهر و برادر حوزه علمیه ولیعصر بناب گفت: روحانیون و طلاب در شرایط فعلی جامعه نباید تابع امور باشند بلکه باید با آگاهی و دانش خود جامعه را تابع احکام اسلام کنند. وی افزود: طلاب باید با شناخت و پرهیز از آسیبهای موجود در راه طلبگی همچون افراط و تفریط و تندروی در برابر تبیغات گسترده علیه دین و شبهات و تحریفات موجود در جامعه بایستند.

ضرورت ائتلافی فراتر از جبهه متحد

همچنین نایب رییس جریان اصولگرایان مستقل با اشاره به جلسه شورای مرکزی این جریان گفت: در این جلسه روی مصادیق بعضی از شهرها مثل تهران، شیراز و مشهد بحث و بررسی صورت گرفت و در نتیجه تعدادی از کاندیداهای اصولگرایان مستقل در این شهرها مشخص شدند. سعید ابوطالب نماینده مردم تهران در مجلس- با اعلام این خبر به ایسنا اظهار داشت: همچنین در این جلسه نمایندگان دفترهای استانی جریان اصولگرایان مستقل مشخص شد و جدول زمانبندی برای افتتاح بقیه دفاتر استانی تهیه شد. وی با بیان اینکه بناست این دفترها تا قبل از نیمه دی ماه تشکیل شود به شکل گیری ائتلاف بزرگ در این جریان اشاره و خاطر نشان کرد: بعد از رایزنی با بقیه جریانهای اصولگرایی مشخص شد که جبهه متحد از اینکه تمام جریانات اصولگرا را پوشش دهد ناتوان است. ما فکر می کنیم شکل گیری ائتلافی بزرگ و فراگیرتر بهتر است.

به گفته ابوطالب در این ائتلاف، جبهه متحد اصولگرا شخصیتهای جریانات سیاسی عمده اصولگرا و حتی برخی شخصیتهای موسوم به اصلاح طلب نماینده خواهند داشت. ابوطالب با بیان اینکه منتظریم جبهه متحد نماینده خود را معرفی کند درباره رایزنی های جریان اصولگرایان مستقل با بزرگان و چهره های مطرح هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا گفت: دیارهایی انجام شده و برخی دیدارها برای انجام رایزنی ها در حال انجام است.