سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معجزه حضور مانع تهدیدات

روزنامه کارگزاران روز شنبه 22 دی ماه

معجزه حضور مانع تهدیدات

با پایان مهلت ثبت نام انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی مرحله دوم انجام این مهم با برسی صلاحیت داوطلبان ثبت نام کرده از سوی هیات های اجرایی و نظارت و نهایتاً داوری پایانی شورای نگهبان آغاز می شود. برای درک اهمیت این مهم نگاهی به نقش و تاثیر حضور مردم در صحنه و معجزه ای که این حضور در مقاطع حساس تاریخ ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آفریده کمک می کند. از سوی دیگر بررسی اندیشه سیاسی اسلام و چگونگی کسب مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی با مراجعه به دیدگاههای امام خمینی روشن می سازد که نقش محوری و کلیدی انتخاب رای و حضور مردم در این عرصه انکارناپذیر است.

 نگاهی به تاریخ صدر اسلام و سیره پیامبر عظیم الشان پس از استقرار در مدینه و نیز شیوه امام علی (ع) پس از حضور گسترده هواداران ایشان برای وادار کردن ایشان به پذیرش خلافت پس از قتل عثمان و بیانات راهگشا و پندآموز ایشان که فرمود:« اگر نبود حضور خیل انبوه جمعیت برای بیعت با من و اتمام حجت به واسطه این حضور گسترده هرگز پا به صحنه سیاست نمی نهادم و عنان شتر خلافت را بر پشتش می افکندم و آن را رها می کردم.» نشان می دهد که در اندیشه سیاسی بزرگان دین نیز حضور داوطلبانه و آزادانه مردم در پذیرش حکومت یک اصل انکار ناپذیر است؛ تا آنجا که اگر این حضور شکل نگیرد حتی از دیدگاه شخصیتی در جایگاه ایشان نیز حجت برای برپاکردن خلافت ناتمام است. تاریخ اسلام در عمل هم نشان داده که هر گاه جمعیتهای آگاه پا به میدان نهاده اند فرصتی برای استقرار دولت حق پیش آمده و هر گاه به هر دلیلی مردم از دفاع از حق رویگردان شدند یا با فریب فریبکاران حضور آنان به گروه باطل شکل گرفت فجایع دردناکی رخ داد که واقعه آشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش گواه این مساله است. در تاریخ ایران هم دیده شده هرگاه مردم آگاهانه به صحنه سیاسی وارد شدند توانستند کارهای بزرگی را به سامان برسانند در مقابل استبداد بایستند و نهادهای مردمی و مذهبی را مستقر سازند.

انقلاب مشروطیت و دستاوردهای عظیم حضور گسترده مردم در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت و روی کار آمدن دولت دکتر مصدق از جمله این نمونه هاست. اما نمونه بارز و معجزه گر حضور مردم در صحنه و شکوه و تاثیر عمیق و ماندگار این حضور در تاریخ معاصر کشورمان در جریان حمایت داوطلبانه، آگاهانه و عاشقانه ملت از امام خمینی در نهضت انقلاب اسلامی است که به رغم تمام مشکلات و موانع سنگین مانند حمایت تمام قدرتهای استکباری از رژیم ستمشاهی وابسته که پیروزی ملت را غیرممکن می نمود توانسته همه محاسبات و معادلات را دگرگون یافته و بزرگترین انقلاب مردمی پیروز تاریخ ایران و بلکه جهان را خلق کنند. در جریان جنگ نابرابر و تحمیلی 8 ساله استکبار جهانی به عاملیت صدام حسین و رژیم بعثی عراق علیه انقلاب نوپا و تمامیت ارضی ایران نیز صرفاً این حضور گسترده مردم در جبهه ها به رهبری امام راحل بود که به پیروزی ایران انجامید. این ایمان بی نظیر امام به نقش و قدرت حضور مردم در صحنه های مختلف و باور آن پیشوای بزرگ به این حق الهی مردم از کلیدی ترین عوامل پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی بوده است. در این میان البته بوده اند برخی اشخاص و جریانات که با تکیه بر بینشهای سطحی و نادرست توصیه های دیگری به امام داشتند و شکل و قالب نظام جمهوری اسلامی را بیشتر بر پایه ولایت و حکومت اسلامی می دانستند تا جمهوری اسلامی اما حضرت امام همواره آگاه بودند که از دست دادن پشتیبانی مردم از نظام هرگز  نمی تواست باعث رساندن رسالتهای انقلاب به منصه ظهور شود همین اندیشه سیاسی امام بود که باعث شد ایشان همواره از دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود دفاع می کردند اداره امور مختلف را به آنها واگذار کرده و عبارت تاریخی میزان رای ملت است را پاسخی قاطع و بی بدیل به شبهه افکنی شبهه افکنان قرار دادند و در وصیت نامه سیاسی الهی خویش هم بر این اصول تاکید کردند. از سوی دیگر با توجه به اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی که به طور خاص در سند چشم انداز 20 ساله توسعه کشور گنجانده شده و از جانب مقام معظم رهبری نیز به عنوان سند ملی و لازم الاجرا ابلاغ شده بر نقش بی بدیل مردم در تحقق آن تاکید شده است. بی تردید بدون مشارکت مردم در فرآیند توسعه همه جانبه کشور امکان دست یافتن به اهداف سند چشم انداز میسر نیست.

نظام سیاسی و انقلاب اسلامی ما تنها زمانی می تواند در جان معاصر و دنیای اسلام الهام بخش باشد که همچنان با تکیه بر مردم سالاری دینی و دموکراسی اسلامی امکانات حضور آگاهانه مردم در صحنه های مختلف را فراهم سازد در این صورت است که نظام ما در برابر تهدیدات فزاینده دشمنان بیمه و به الگویی موفق برای تمام دنیا بدل می شود.