سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوه حضرت امام در بین رد شدگان

روزنامه کارگزاران روز چهارشنبه 17 بهمن ماه

گفت و گوی کارگزاران با علی اشراقی

نوه حضرت امام میان رد شدگان

گروه سیاسی، محمد رضا یزدان پناه: مهندس علی اشراقی، نوه امام خمینی (ره) به دلیل عدم احراز صلاحیت، توسط هیات های نظارت انتخابات مجلس هشتم از حضور در این انتخابات منع شد. این در حالی است که صلاحیت وی در مرحله اول توسط هیات های اجرایی انتخابات تایید شده بود. با این حال در نامه ای که صبح دیروز از طرف هیات نظارت بر انتخابات تهران به دست اشراقی رسیده آمده است که هیات نظارت نتوانسته صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات مجلس را احراز کند. علی اشراقی 39 ساله فرزند آیت الله اشراقی داماد حضرت امام از مبارزین نهضت انقلاب اسلامی است. بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز پدرش به جهت اعتماد بی شائبه حضرت امام نمایندگی  تام الاختیار ایشان را در بسیاری از امور بر عهده داشت.

 آیت الله اشراقی از جمله یاران حضرت امام بود که در بحبوحه مشکلات ایجاد شده ناشی از نوپا بودن نظام جدید از هیچ کمکی دریغ نکرد اجل اما به ایشان مهلت نداده و در آخرین ماموریت خود جهت پایان دادن به مسایل پیش آمده در شهر همدان (جایی که روزگاری دوران تبعیدش را در آنجا گذرانده بود) دچار سکته قلبی شده و پس از انتقال به تهران دار فانی را وداع گفت. هم اکنون که در ایام دهه فجر به سر می بریم همین نسبت سببی کافی بود که از علی اشرلقی خاطرات شنیدنی زیادی از دوران انقلاب به رغم خردسالی اش در آن سال ها را داشته باشیم. اما از آنجا که علی اشراقی داوطلب نمایندگی مجلس نیز رد صلاحیت شده است، محور اصلی گفت و گوی ما با او به همین مساله اختصاص یافت.

 اشراقی دانش آموخته رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه علم و صنعت در مقطع لیسانس و مدیریت صنایع از دانشگاه امیرکبیر در مقطع فوق لیسانس است. او درباره روحانی نشدنش خاطره ای دارد که خواندنی است. اشراقی می گوید وقتی نتایج کنکور آمد من خوشحال نزد حضرت امام رفته و به ایشان گفتم مهندسی راه و ساختمان قبول شده ام. دایی احمد هم در اتاق بودند که آقا به من گفتند: تو معمم شو! بلافاصله دایی احمد هم گفتند: بله! پدر تو باعث شد که من معمم شوم و بنابراین تو هم باید معمم شوی امام هم در ادامه فرمودند: بالاخره یکی از پسرهای آقای اشراقی باید معمم شوند و سپس به دایی احمد گفتند برو عمامه را بیاورد من به التماس از آقا خواستم که چون در کنکور قبول شده ام بگذارند درس بخوانم که ایشان قبول کردند. البته همان موقع به حضرت امام گفتم که آقا مرتضی برادر کوچکترم را معمم می کنیم که هشت سال بعد از فوت امام برادرم معمم شد. اشراقی می گوید: این ماجرا را بعدها برای آقای خامنه ای نیز تعریف کردم که ایشان خندیدند و گفتند: پس قول به غیر دادید. مصاحبه با علی اشراقی در مورد رد صلاحیتش را که اکنون دیگر آن پسر بچه 12 ساله پش سر حضرت امام خمینی در تصاویر تلویزیونی نیست در زیر می خوانیم:

آقای اشراقی! مطلع شدیم نام شما هم در میان رد صلاحیت شدگان قرار دارد. آیا در نامه هیات نظارت به دلایل رد صلاحیت شما هم اشاره شده است؟

خیر هیچ مطلبی که به دلیل رد صلاحیتم اشاره کرده باشد در این نامه وجود ندارد.

شفاهی چطور؟ آیا به صورت شفاهی به شما اعلام شده که چرا صلاحیت تان احراز نشده است؟

حتی تایید صلاحیت من توسط هیات های اجرایی هم به بنده ابلاغ نشده بود و تنها توسط نامه اخیر هیات نظارت متوجه شدم که در هیات اجرایی تایید شده بودم. اما آنگونه که مطلع شدم، عدم احراز صلاحیتم توسط هیات نظارت با استناد به تحقیقات محلی صورت گرفته است.

اطلاع دقیقی هم در این خصوص دارید؟

آنگونه که برخی از همسایگان گفته اند در چند روز اخیر برخی از بازرسان هیات نظارت به آنها مراجعه کرده و سوالاتی درباره زندگی شخصی من پرسیده اند.

مثلاً چه سوالاتی؟

آنچه برای من هم جای تعجب و تاسف فراوان دارد مضمون این پرسشها است. سوالاتی از قبیل اینکه آیا من نماز می خوانم؟ روزه می گیرم؟ برای امام حسین غذای نذری می دهم؟ همسرم حجاب اسلامی را رعایت می کند؟ صورتم را اصلاح می کنم؟ سیگار می کشم؟ چه ماشینی سوار می شوم؟ و پرسشهای دیگری مانند اینها... و در ادامه خود بازرسی هیات نظارت می گوید آیا می دانید ایشان نوه حضرت امام است پس این سوالات چیست که راجع به ایشان می پرسید.

با این اوصاف آیا از رد صلاحیت خود به شورای نگهبان شکایت می کنید یا خیر؟

من حکم هیات نظارت را سمعاً و طاعتاً پذیرفته ام. وقتی صلاحیت نوه امام برای شرکت در انتخابات احراز نمی شود باید به کجا شکایت کرد؟ من از سال 70 وارد شهرداری تهران شدم و کار خود را از پایین ترین رده های اجرایی شهرداری آغاز کردم. در زمان آقای کرباسچی، دبیر کمیسیون ماده 5 شهرداری شدم و تا زمان آقای قالیباف هم در این سمت باقی ماندم. حتی در دوران شهرداری آقای احمدی نژاد هم به رغم جابه جایی های گسترده در پست خود باقی ماندم زیرا هم سیاسی نیستم و هم بر مبنای گزارش دستگاه مختلف بازرسی کوچک ترین تخلفی در حوزه کاری من گزارش نشده آشنایی من با آقای احمدی نژاد هم از همان موقع آغاز شد.

 

خودتان درباره عدم احراز صلاحیت تان چه فکری می کنید؟

در نامه هیات نظارت قید شده که می توانم دلایل عدم احراز صلاحیتم را بپرسم، اما به فرموده امام راحل مجلس در راس امور است و حتماً دوستان دنبال تعدادی آدم بودند که بتوانند این فرموده امام را اجرایی کنند ولی من جزو این دسته نبودم.

برای ثبت نام در انتخابات مجلس با شخص خاصی هم مشورت کرده بودید؟

من با آقای سید حسن خمینی در این خصوص صحبت کرده بودم و ایشان از این مساله استقبال کرد شخصاً پس از بازگشت مقام معظم رهبری از یزد به نزد ایشان رفتم و ایشان را در جریان ثبت نام خود قرار دادم. ایشان همواره به خانواده امام لطف داشته اند و در جریان جزییات شرایط و احوالات ما هستند. جالب است بدانید که من اخیراً جلسه ای تقریباً یک ساعته به دعوت آقای احمدی نژاد در دفتر ایشان داشتم. در این جلسه آقای احمدی نژاد از من دعوت کرد تا به دولت بروم و گفت که درهای دولت به روی من باز است. اما من به ایشان اطلاع دادم که داوطلب انتخابات مجلس شدم که این مساله با استقبال آقای احمدی نژاد روبرو شد، بگونه ای که به من گفتند تکلیف یکی از 30 رای من روشن شد.

دلیل خروج شما از شهرداری تهران چه بود؟

من در عین رفاقت و دوستی با آقای قالیباف از شهرداری بیرون آمدم. این مساله به هیچ عنوان دلیل خاصی نداشت چون من قبل از ایشان با 5 شهردار با گرایشهای مختلف سیاسی از آقای کرباسچی تا آقای احمدی نژاد کار کرده بودم و مشکلی برای همکاری با آقای قالیباف هم نداشتم.

حالا آیا دعوت آقای احمدی نژاد را قبول می کنید و به دولت می روید؟

آقای احمدی نژاد یک بار توسط آقای هاشمی وزارت کشور، یک بار توسط آقای انصاری بیت حضرت امام و یک بار هم شخصاً از من دعوت کردند که وارد فعالیتهای اجرایی شوم. ان شاءالله

شما از طرف کدام جریان سیاسی در انتخابات کاندیدا شده بودید؟

دوستان و اشخاص مختلفی از طیف های گوناگون فکری و سیاسی به من پیشنهاد دادند تا در انتخابات ثبت نام کنم. اما طبیعی بود که قرابت من با اصلاح طلبان بیشتر بود.

در شرایط کنونی چه فعالیتی انجام می دهید؟

فعلاً که شهردار خانه هستم. (با خنده)

یعنی در هیچ جایی مشغول به کار نیستید؟

خیر!

واکنش اعضای بیت اما به رد صلاحیت شما چه بود؟

این اتفاق برای خیلی ها افتاده و به همین علت چندان جای تعجب ندارد اما آنچه باعث تاسف من شد این است که چرا شرلیط باید طوری باشد که صلاحیت نوه امام هم بای شرکت در انتخابات احراز نشود؟ این مسائل قطعاً برای نظام مفید نیست. امام گفته بود جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. بنابراین، اگر بخواهیم جمهوری اسلامی پیشرفت کند باید هم وجهه اسلامی آن تقویت شود و هم دموکراسی را گسترش دهیم. انتخاب نهایی باید بر عهده مردم باشد و مردم آزاد باشند تا از بین کاندیداها با سلایق مختلف آنهایی را که می پسندند انتخاب کنند. تنگ نظری و رفتار حذفی در شان جمهوری اسلامی نیست.

و پیش بینی شما از مجلس هشتم؟

من فقط می توانم دعا کنم.