سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف اصولگرایان

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه 17 بهمن ماه

شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف اصولگرایان

گروه سیاسی: همانطور که پیش بینی می شد رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان توسط نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات مجلس هشتم نه تنها به سود اصولگرایان تمام نشده بلکه شرایط درونی جناح راست را به گونه ای ساخته که هر لحظه امکان فروپاشی جبهه متحد اصولگرایی به عنوان اصلی ترین سازوکار انتخاباتی این جریان وجود دارد. اتفاقی که در صورت وقوع علت اصلی آن را  می توان  یک طرفه شدن زمین بازی انتخابات به نفع جناح راست دانست. مسئله ای که باعث شد تا اصولگرایان با خیالی آسوده از پیروزی خود در انتخابات مجدداً به یاد اختلافات گذشته بیفتند و دعواهای سابق را در میان خود زنده کنند. در این میان به نظر می آید به جز حامیان لاریجانی، قالیباف و رضایی که خود به دنبال ارائه فهرستی جداگانه و زنان اصولگرا که مصمم به حضور مستقل در انتخابات هستند اختلافات درونی در جبهه متحد اصولگرایی و گروه 6+5 هم به اوج خود رسیده است و روز به روز بر حجم آنها نیز افزوده می شود.

 به نظر می آید بزرگترین ناراضی در درون این جبهه نیز طیف اصولگرایان تحول خواه و جمعیت ایثارگران باشند که البته در برهم زدن بازی سابقه ای به قدر عمر دولت نهم دارند. وقایعی که نمایندگان این طیف در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب باعث شدند و به بروز اختلافات گسترده در میان اصولگرایان انجامید، نشان دهنده این است که نارضایتی این طیف تا چه حد می تواند به فروپاشی مجمع انتخاباتی اصولگرایان کمک کند.

ایثارگران؛ لیست اصولگرایان تغییر کند

مسوول کمیته سیاسی جمعیت ایثارگران یکی از بازماندگان همان طیف است. مجتبی شاکری در پایان نشست هفتگی تشکل خود هشدار داد که «قرار گرفتن چهره هایی که از مقبولیت لازم برخوردار نیستند همچنین افرادی که در میان مردم از رای آوری قابل توجهی برخوردار نیستند نه تنها موجب پذیرش عمومی لیست نمی شود، بلکه کل فهرست جبهه متحد را دچار آسیب می کند.»

وی تصریح کرد که لازم است برای به ثمر رسیدن تلاشهای جبهه متحد ترکیبی متنوع، متخصص و متکثر از کارآمدان اصولگرا به مردم معرفی شوند. عضو شورای مرلکزی جمعیت ایثارگران بر این مبنا اعتقاد تشکل خود از جبهه متحد اصولگرایی را اینگونه عنوان کرد: انتظار داریم فهرست اصولگرایان با توجه به معیار مقبولیت و کارآمدی اصلاح شود تا فهرست اصولگرایان همچون گذشته مورد اقبال و اعتماد مردم قرار گیرد.

علیرضا زاکانی دبیرکل اصولگرایان تحول خواه هم دیگر منتقد فهرست منتشره اصولگرایان بود. وی که خود عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان و کاندیدای مورد حمایت این جبهه است تصریح کرد که اصولگرایان باید شرایطی را فراهم آورند که لیستشان دارای پذیرش اجتماعی باشد. در این حال «اسدالله بادامچیان» تنها نماینده حزب موتلفه اسلامی در فهرست منتشر شده اصولگرایان هم اعلام کرد که لیست نهایی این جریان تنها باید توسط دبیر اجرایی جبهه متحد معرفی شود.

زنان اصولگرا هم لیست جداگانه می دهند

گرفتاری های جناح راست اما تنها به درگیری های درونی جبهه متحد اصولگرایی محدود    نمی شود زیرا زنان اصولگرا هم در جلسه اخیر خود تاکید کردند که با لیستی مستقل و جداگانه در انتخابات مجلس هشتم حاضر خواهند بود. در پایان جلسه اخیر شورای زنان اصولگرا کلیت ارائه لیست جداگانه از سوی این شورا قطعی و قرار شد هفته آینده در مورد جزییات این لیست بحث و تبادل نظر شود.

انتقاد حامیان دولت از لیست منتشره

مجموع این مسایل در شرایطی رخ داده اند که طیف حامیان دولت به رغم کسب بیشترین سهم از فهرست منتشر شده باز هم بر طبل سهم خواهی بیشتر می کوبند. سایت «رجانیوز» به عنوان تریبون رسانه ای این طیف گوشه ای از این انتقادات را علنی کرد. به نوشته این سایت قرار داشتن نام برخی افراد که به گفته این سایت «مکرراً نسبت به دولت نهم موضع تخریبی داشته شبهه عدول از برخی تفاهمات قبلی در جبهه متحد اصولگرایان را تقویت کرده است.»

این سایت تلویحاً به فشارهای جامعه روحانیت مبارز برای تحمیل نام برخی افراد در لیست نهایی اصولگرایان اشاره و تصریح کرد:«این موارد روشن است .» ادعای این سایت البته با واکنش فوری سایت «تابناک» نزدیک به محسن رضایی مواجه شد که خبر داد «رایحه خوش خدمت و حامیان دولت از قرار گرفتن نام دونفر از اعضای مرکزیت جامعه روحانیت در لیست نهایی جبهه متحد ناراحت است.» و به همین علت «تکروی های خود را آغاز کرده است.» مسئله ای که توسط خود رجانیوز نیز تایید شده است. در این حال دبیر کمیته سیاسی ائتلاف حزب الله نیز گفت: با توجه به اینکه لیست منتشر شده منتسب به جبهه متحد اصولگرایان به نظر ما قطعی است به فراگیر نبودن این لیست اعتقاد داریم؛ بنابراین ارائه لیست مستقل از سوی ائتلاف فراگیر مردمی اصولگرایان قطعی است. حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با خبر ایسنا خاطر نشان کرد:اگر چه قرار بود لیست قطعی ما امروز بسته شود ولی از آنجا که تعدادی از افراد حاضر در لیستمان را حذف و به جای آنها افراد با صلاحیت و کارآمدی بیشتر را جایگزین کرده ایم، بسته شدن لیست مورد نظر ما به جلسه روز آینده موکول شد. وی تاکید کرد: در این جلسه قرار است روی سوابق و صلاحیت افراد جدید بحث و بررسی شود.

دبیر کمیته سیاسی ائتلاف حزب الله همچنین درباره فهرست منتشر نشده از جبهه متحد اصولگرایان اظهار عقیده کرد: این لیست به بازبینی نیاز دارد و از آنجا که دوستان باب مذاکره را بسته اند ارائه لیست از سوی ما قطعی است. وی خاطر نشان کرد: اسامی افراد مورد نظر خود در لیست ائتلاف فراگیر مردمی اصولگرایان را پس از اعلام نتایج شورای نگهبان ارائه خواهیم کرد. اختلافات درونی اصولگرایان در این روزها به اوج خود رسیده است. اختلافاتی که از سهم خواهی طیف های مختلف درونی آن ناشی می شود اما نباید فراموش کرد که در غیاب کاندیداهای اصلاح طلب، هر چقدر هم جناح راست از لیستهای نهایی متعددی برخوردار باشد باز هم پیروز میدان بی رقیب انتخابات است.