سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واکنش به اظهارات انتخاباتی فرمانده سپاه

روزنامه اعتماد روز سه شنبه 23 بهمن ماه

اصولگرایان و اصلاح طلبان موضع گرفتند

واکنش به اظهارات انتخاباتی فرمانده سپاه

گروه سیاسی، ایرج جمشیدی: اظهارنظر فرمانده سپاه پاسداران درباره حمایت از جریان اصولگرایی به مناقشه یی جدید میان سیاستمداران اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شده است. سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران اخیراً گفته است بسیج بر اساس یک تکلیف الهی موظف به حمایت از جریان اصولگرایی است. بیان این اظهارات منجر به آن شد تا برخی اعضای خانواده امام خمینی به همراه سران اصلاح طلب به نظامیان توصیه کنند از ورود به دسته بندی های سیاسی خودداری کنند اما همزمان برخی جریانهای اصولگرا دفاع از کیان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را وظیفه ذاتی سپاه پاسداران دانسته اند از این رو معتقدند اظهارات فرمانده سپاه پاسداران مصداق ورود به جریانات سیاسی نیست، از جمله حزب موتلفه اسلامی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به دفاع از موضع گیری های اخیر سردار جعفری پرداخته اند و برداشت های اصلاح طلبان بویژه برخی اعضای خانواده امام را از این سخنان ناشی از اشتباه انان توصیف کردند. به اعتقاد اصولگرایان منظور فرمانده سپاه از تکلیف الهی برای حمایت از اصولگرایان جریان سیاسی موسوم به اصولگرایان نبوده بلکه منظور ذات اصولگرایی است. با این وجود اصلاح طلبان واعضای خانواده امام (ره) از این توضیحات قانع نشده اند و کماکان به نظامیان توصیه می کنند از هرگونه اظهارنظری که بوی ورود به دسته بندی های سیاسی را می دهد خودداری کنند. صریح ترین اظهارات از سوی سید حسن خمینی بیان شد. او در گفت و گویی با هفته نامه شهروند به نظامیان بویژه فرماندهان سپاه و بسیج توصیه کرد طبق وصیت امام از ورود به دسته بندی های سیاسی خودداری کنند. حسن خمینی صریحاً اظهار داشت: اگر به میراث امام پایبندیم این میراث فقط در ولایت فقیه خلاصه نمی شود بلکه ممنوعیت دخالت نظامیان در سیاست هم از میراث امام خمینی (ره) محسوب می شود. بنابراین اگر آن بخش از میراث امام را می پذیریم باید بخش دوم را هم بپذیریم. انتشار سخنان سید حسن خمینی با موضع گیری های فرمانده سپاه پاسداران همزمان شد بخصوص اینکه جریان اصلاح طلب و اصولگرا هم وارد گود شدند و هر کدام انتقادات خود را از وضع پیش آمده مطرح کردند. از جمله سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی که ریاست آن بر عهده روح الله حسینیان یکی از کاندیداهای مشهور اصولگرایان است به اظهارات سید حسن خمینی واکنش نشان داد و نوشت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران حاصل و دستاورد خون هزاران شهید و امید مسلمانان و مستضعفان جهان است، لذا برای این انقلاب عظیم اسلامی اگر لازم باشد باید جان مان را فدا کنیم و در خدمت برای ایجاد حیات طیبه از هیچ کوششی دریغ نورزیم؛ حیات طیبه یی که در پرتو آن انسانها و امت اسلامی به کمال می رسند، رسالتی که پیامبران برای خلق آن چه خون دل هایی که نخوردند و ائمه و اولیای الهی چه رنجها که نبردند. جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصل 134 قانون اساسی سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می داند و استقلال، آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد، بزرگترین افتخار و امتیازش ندا زدن عدالت و ارزشهای قرآنی و حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران است. ما با خدای خود عهد بسته ایم که در این مسیر گام برداریم و با هیچ کس و با هیچ جریان سیاسی عهد اخوت نبسته ایم.

هر کس که در خط امام عزیزمان حرکت کند و همراه با ولی فقیه و رهبر فرزانه مان باشدمحبوب ما است برای امت حزب الله بسیجیان سرفراز و سپاهیان جان بر کف افراد و جریانها ملاک حق و باطل نیست و چپ و راست به خودی خود ارزشی ندارند. انچه برای دوستداران این انقلاب ارزشمند است عمل به ارزشها و آرمانهای این انقلاب الهی است. هر کس در هر لباسی در این مسیر گام بردارد دوستش داریم و از او حمایت می کنیم. جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی! سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک ارگان نظامی سیاسی، فرهنگی، و اطلاعاتی وظیفه پاسداری از انقلاب شکوهمند اسلامی را بر عهده دارد و به همین جهت از اصولگرایی به عنوان یک اندیشه و ایدئولوژی مبنایی نه یک جریان سیاسی حمایت می کند. اصولگرایی بایدها و نبایدهایی است که برخاسته از اسلام ناب و سیره و نسبت پیامبر و ائمه معصومین است. نوه برومند حضرت امام (ره):1. آیا حمایت از کسانی که به ولایت مطلقه فقیه به عنوان ستون جمهوری اسلامی معتقدند دخالت در امور سیاسی است؟ 2. آیا حمایت از کسانی که به جامعیت دین اسلام برای اداره زندگی و امور انسان ها معتقدند در برابر کسانی که دین را از سیاست جدا می دانند و می گویند دین برای جامعه هیچ برنامه یی ندارد عبور از خط امام است؟ 3. آیا حمایت سپاه پاسداران از افرادی که به حکومت به عنوان ایجاد زمینه زمینه برای تکامل انسان می نگرند دروغ گویی و تناقض گویی است؟ 4. آیا ایستادگی و مخالفت در برابر افرادی که در پنهان و آشکار با پیوستگی ولایت رهبری با امام امت مخالفند نفسانیت است؟ 5. آیا حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی که در مسایل کلان اجرایی، فرهنگی و اقتصادی همراه با ولایت فقیه هستند دخالت در امور سیاسی است؟ 6. آیا همراهی و همنوایی  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشخاصی که حمایت از مظلومان عالم را فریاد می زنند و همانند امام عزیزمان در تقابل با مستکبران هستند خروج از خط امام است؟ 7. آیا حمایت و پشتیبانی از افرادی که با صلابت با متخلفین و مفسدین برخورد می کنند ساده زیست هستند و اصلاحات را در چارچوب مبانی دینی می پذیرند عبور از  اندیشه های امام و دخالت در سیاست است؟ برادر سید حسن خمینی اگر سپاه پاسداران و بسیجیان سرافراز در زمان انتخابات مبانی اصولگرایی را تشریح نکنند پس چه زمان باید از این اندیشه حمایت کنند؟ دشمنان انقلاب اسلامی مترصد فرصتی هستند تا با هوچی گری و  فتنه انگیزی اصولگرایی و ارزش مداری را از جریان سیاسی کشور خارج کنند و ما و شما که دوستداران انقلاب هستیم باید مانع آن شویم. البته در تحولی دیگر محمد کاظم انبارلویی سخنگوی حزب موتلفه هم حمایت سپاه از جریان اصولگرایی را کاملاً طبیعی توصیف کرد و در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره اظهارات فرمانده سپاه گفت: سپاه باید از جریان اصولگرایی دفاع کند. محمد کاظم انبارلویی با ابراز تعجب از انتقادات اصلاح طلبان از سخنان سردار جعفری خطاب به ایشان گفت: مگر انتظار داشتید که سپاه با جریان اصولگرایی بجنگد؟

نارضایتی اصلاح طلبان

به رغم اینکه اصولگرایان تلاش کرده اند که اظهارات سردار جعفری را حمایت از ذات اصولگرایی و نه جناح سیاسی موسوم به اصولگرایان جلوه دهند اما با این وجود اصلاح طلبان قانع نشده اند و طی یکی دو روز اخیر بر دامنه نگرانی های خود از ورود نظامیان به جناح بندی های سیاسی افزوده اند، به خصوص اینکه اصلاح طلبان معتقدند اظهارنظرهای انتخاباتی به نفع یک جریان و به ضرر جریانی دیگر تنها به موضع گیری های فرمانده سپاه بر نمی گردد و تاکنون برخی افراد، نهادها و مقاماتی که علی القاعده می بایستی جانب بی طرفی را بگیرند اظهاراتی بر زبان آورده اند که نشانه حمایت از یک جریان سیاسی و مخالفت با جریان سیاسی دیگری است. از دید اصلاح طلبان نهادهای نظامی و مقامات دولتی و نهادهای نظارتی انتخاباتی مانند شورای نگهبان به لحاظ قانونی موظف به بی طرفی در انتخابات و منازعات سیاسی هستند و نبایستی به نفع یک جریان خاص وارد عمل شوند.

چنانچه رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی به سخنان سردار جعفری اینگونه واکنش نشان می دهد: من پیش از هر چیز تشکر می کنم از سردار جعفری که خیلی صریح موضع خود را اعلام کردند چون برخی در دوره های قبل این کار را می کردند ولی در ظاهر اقرار نمی کردند ولی ایشان این شهامت را داشته است که صریحاً اعلام کرده سپاه و بسیج وارد عرصه شوند. این شهامت ایشان قابل تحسین است اما سوال اصلی اسن است که مگر این دخالت با نص صریح قانون در تضاد نیست؟ عرض می کنم اولاً این سخنان یک دعوت به گناه کبیره و مخالفت صریح با فرمایشات حضرت امام (ره) ان هم در سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب و دهه مبارکه فجر است. ثانیاً مخالفت صریح و آشکار با قونین نروهای مسلح و از جمله سپاه پاسداران و بسیج مقاومت است. ثالثاً ایشان فرموده اند حمایت از اصولگرایان تکلیف الهی است یعنی خودش را در جایگاه ولی فقیه یا مراجع عظیم الشان قرار داده و حکم شرعی صادر می کند. من نمی دانم ایشان جزء مراجع جهان تشیع هستند یا به او حق ولایت داده اند که برای مردم و بسیجیان تکلیف شرعی صادر کنند؟ به هر حال حکم شرعی را ولی فقیه یا مراجع جامع الشرایط صادر می کنند نه یک سردار یا فرمانده سپاه. بنابراین دعوت برادران سپاه یا بسیج به ورود به صحنه سیاست مطابق قانون و شرع نیست. مصطفی درایتی مشاور رییس جمهور در امور روحانیت در دولت خاتمی هم می گوید:«دغدغه نوه امام نشان می دهد روندی که امروز در کشور دنبال می شود بسیاری از توصیه های حضرت امام را نادیده گرفته و طبیعتاً این مشی اگر ادامه پیدا کند خسارات سنگینی برای کشور و نظام خواهد داشت.» وی اظهار عقیده کرد:«تاکید حضرت امام بر عدم حضور نظامیان در سیاست آنقدر روشن بود که جای هیچ اعمال سلیقه یی وجود ندارد.» دفتر سیاسی جبهه مشارکت هم در آخرین جلسه خود موضوع سخنان برخی مقامات درباره انتخابات و حمایت آشکار از یک جریان سیاسی را نمونه دخالت ظامیان در امور سیاسی و عدول از دستورات صریح و شفاف امام مبنی بر عدم مداخله نظامیان در سیاست ارزیابی کرده و از آنها خواست نسبت به انجام آن دستورات همیشگی و حفظ جایگاه نیروهای نظامی اهتمام داشته باشند.